Article Image
ra tydligen ämnade för skollärare, icke, sk inehöllo någonting annat än det knapphän!F igaste utkast till en märkvärdigt svår kunlin sapsgren. Säkerligen måste svenskarne hajlk ört talas om en sådan man som Avugustlo lerman Niemeyer eller åtminstone om mindre N onstellationer i det tyska kejsarriket. De lo a icke dragit i betänkande eller försmåttfå tt öfversätta Webers ?Weltgeschichte?; vartör skulle de då icke till svenska språ-v et öfverflytta produkterna ur den tyske edagogens hjerna? Men kanske kommer årt räd för sent. Alla deras undervisningry öcker ha icke kunnat få plats i deras trefiga skolhus. np g I g I en senare artikel skrifver samma tidning: Då komma vi ned ur East Theatre, Albert Hall, till trädgårdarne efter en hastig ? slick på den alltför sparsamma utställningen ; sf gymnastikapparater, går vår vig ännna en. sång till hr Ekmans modell till svensk soc-1 kenskola. Om de böcker, som äro utställda I denna anspråkslösa träbyggnad, ha vi förat j! talat, och utställningen af skolmöbler är knappt l mindre berömlig. Lärjungarnes bord och säten äro nästan tillräckligt vackra för att lägga band på barnens förstörelseinstinkt; men hvad angår dessa möblers kostnad, så ha vi icke kunnat vinna erforderlig upplysning derom. Högst intressanta äro i det svenska skolhuset flere ritningar och modeller af några bland nationalbyggoaderna för undervisning; och den besökande eger här ailt tillfälle att efter beqvämlighet granska dem.? (Detta lär otta ha berömts af de besökande, j emedan man eljest på expositionen icke tilllåtits vidröra någonting.) I Daily News finner man följande smickrande omdöme om den svenska undervisningsutställningen: De solidare undervisningsarbetona och tillbehö-ea icåste vi lemna oberörda med undant2g at det svenska skolhuset. Att veta, att det är svenskt, är att veta, att det är en vacker, komfortabel byggnad, der ögat måste med välbehag dröja och hvilket är ämnadt att herbergera sunda udervisningsgrundsatser. Skolhuset är icke olikt en chalet, och genom stt vara lika enkelt konstraeradt, som det är smakfullt, visar det, att aparsambet och fulhet icke äro siames iska tvilingar. Det omfång, bvari vi i Eagland utfört Kinadergarten,-systemer, är en obetydlighet i jomförelsa mel den atveckling, som karaktorissrar det:a svenska skolbur Vi sågo några besökande förvåna sig öfver hvad som kunde göras i deona väg. Här finnas skolmöbler, Bom bidraga bäde till lärarons och lärjungens beqvämlighet; skickligt ottäcktas iostramenter tör att förklara ljudets hvarföre och huru; modeller, hvilka i sig sjelfva voro en praktisk och rästan teknisk undervisning; apparater attlärad y:gsta begagna vigt, mått och mynt; planscher för att meddela korrekta teorier i botanik, astronomi och geologi samt en vacker meksnism för att förklara jordens och himlakropparnes rörelser. Ena modell af en folkskola i Stockholm skulle för några at vira sockenmyndighetor. helt enkelt bsbåda verldens snart stundande slut. Penny Illustrated Paper yttrar: Vi fiona på utställningens vestra sida en beundransvärd exposition af det svenska systemet för nationalundervisning, ett af de utländska exompel, som med gsgo kunna studeras af de engelsza skolråiden, hvilka förspilia så m cken tid med att rädslå om hura och hvad som skall läras. Danna bil liga, ljusa och luftiga byggnad är på samma gång skola, museum, lekram och gymnastik. Hvarjshanda leksaker, kartor efter ny och intressant plan, botaniska samlingar o. 5. v. måste göra undervisningen till ett nöjei stället för ett slafveri för den unge svensken, isynnerhet som odlandet af själsgåfvorna om vexlar med ett beundravsvärdt gymnastiksystem, utfördt under uppsigt och med omsorg, hvilket nästan måste omöjliggörs sådans. olyckshändelser som den, hvilken tilldrog gig för nägra dagar sedan med en skolgosse på en engelsk lekplats. Till slut meddela vi några utdrag ur de officiella berättelser, som om de särskilda utställningseektionerna afgifvits till utställniogsstyrelsen. I en af dessa — afgifven af pastor Meirhead Mitchell om skrifrofven — beklagas att åtskilliga engelska ärare icke besinnat utställningens allvarliga beskaffenhet, utan t. ex. låtit insända skrifprat skrifoa på dåligt papper och med dåigt bläck samt illa formerade pennor 0.8. v. De utländska afdelningarne ha — tillägger refereaten dereftor — ådagalagten berörsligare energi och uppfattniog af tillfällets batydelse. Den svenska afdelningen är högeligen berömlig, och om landets allmänna undervisning motsvarar de piot, som utställas i dess lilla stugu-lika byggnad, kunna de vara stolta öfver sin ravg i detta afseende bland Europas nationer. Många bland kartorna äro så väl ritade, att de ej kunna urskiljas från koppargravyr. Jeg är verkligen icke säker på, att do icke äro det också. Hela skolans ailmäana utseende länder nationen och dem, som åstadkommit det, till så stor heder, att skolan är en af de nöjsammaste företeelserna på hela expositionen. I hr Alfred Charles Kiogs berättelse om skolhus och deras inredning omnämnes ätven skolhusmodellen, om hvilken det yttras: Det återstår nu endast att meddela en kort redogörelse för det svenska gkolbuset. Till form, dimensioner och allmänna detaljer är det en noggrann reproduktion af en vanlig byskola; men som hela byggnaden, hvilken är af foro, målad och fernisssd, blifvit uppförd i Stockholm vid P. J. Ekmans snickerifabrik, är den ingalunda af så grofva materialier, som eljest skulle ha varit händelsen, i fall den varit ämnad att uthärda Sveriges stränga vintrar. För en engelsk äskådare erbjuder inredningen många nys och intressanta drag, isynnerhet anordningen med särskildt bord och säte för hvarje lärjunge. Ehurno detta länge har varit brukligt i Förenta Staterna och Canada samt i Spanien) och några andra länder på kontinenten, finner man det mycket sällan, om någonsin, i engelska skolor. Det medför obestridligen många och tydlina fäudalar Anh dan avtra oanifuta dat ref

1 september 1871, sida 2

Thumbnail