STOCKHOLM den 1 Sept. Sverige på internationella utställningen i London 1871. I. Tidningen Theschool board Cåronicle, ehuru i det hela gyonsamt stämd för den svenska otställniogen af undervisningsmateriel. har dock några anmärkningar att göra dervid. Hon yttrar på ett ställe: Vi äro benägne att börja vär redogörelse med de krafttulla skandinaverne,emadan de hs haft den kloka omtanken eller den märkvärdiga lyckan, endera eller båda, att hålla alla sina utställningsartiklar samlade och, må det sägas till deras heder, i yppor:ig ordving. För detta sistnämnda har man utan tvifvel att tacka den svanske legationspredikanten A. R. Frösts nitiska tjenstaktighet och kloka omtanke; ty äfven i denna artige gentlernsns frånvaro sakna utställniogsartiklarne icke vårdare. Do anförtros vanligen åt en intelligent svensk ynglings uppsigt, hvilken talar just tillräckligt engelska för att besvara intelligenta besökandes frågor och dervid visar en — i katalogen icke utsatt — grad af höflighet och aktningsfullhet, hvilken vi uppriktigt önska måtte vara resultatet af uppfostrauw i hans hemland. Vi stiga säledesin i profvet på flyttande folkskolors. Don lilla anspråkslösa träbyggnaden är i sig sjelf ett karakteristiskt drag, om icke det karakteristiska draget för ecklesiastikdepartementet; men här är ej rätta stället att sysselsätta sig dermed. Vi finna der en samliag biblar med de vackra, rena typer, som äro ega för den svenska boktryckerikonsten; en modell, visande handens ställning vid skrifning — hvars praktiska gagn vi bekänna oss ej kunna inse — samt en mängd vanliga skolböcker. Vi mena vanliga endast i en bemärkelse. De skilja sig i ett afseende mycket väsentligt från dylika arbeten på hela kontinenten, nemligen deri, att de äro mycket mindre utsatta för skolgossars förstörelselust; ty de ha skinnband; det oaktadt uppgafs för oss priset för en läsebok på 200 sidor icke uppgå till mer än 9 pence. De runda hörnea på dessa skolböcker — om vi våga tillåta 033 en bullv för beqvämlighetens skull — bevisa likaledes i hög grad svenskarnes sunda förstånd, mycket mer ä de här utställda böckerna i geometri, i hvilka alla figurerna är på det gamla enfaldiga sättet hopade på en eller flere planschoar i slutet af boken. Detta brak är lika manligt för det kroppsliga ögat som för själens odling. Om man besinnar hvad matematik är för gossar, så äro detta verkligen djurplågeri. Det fägnade oss å andra sidan att finna, att de svenska gossarne icke plågas med ett sådant undervisnings-ämne som Euklides, utan uppfostras att tänka, särskilja, jemföra, bevisa och göra slutledningar förmedelst geometriens vetenskap. Och dettas är icke att undra på, då man ser sådana böcker utställda af den svenska undervisningsbyrån som ?Pedagogik och metodik? (?Uppfostran och undervisning, så måste vi ötversätta dessa ord). Om vi också hade varit alldeles obskanta med landets uppfostringssystem, hade ingenting annat behöfts för att ölvertyga 035, att i Sverige likasom i Tyskland och Hoiland, uppfostran har antagit skepnaden och dimensionerna af en vetenskap; att der ingen anställes såsom lärare helt enkelt derför att han är född med ett medelmåttigt förstånd eller ens derför att han uttjenat sina läroår för att inhemta yrkesrutinen. Vi vilja icke anticipera hvad vi skola få att säga i detta afseende, när vi komma till den engelska samlingen af skolböcker; vi lemna ämnet här, likväl icke utan att uttala vår förvåning, att de båta upplagor ar Pödagogik?, vi go