Article Image
! punkterna af det nyss genomgångna, och sede : mera i framtiden ega stödjepunkter för sitt minn la om de, komna på egen hand, skulle vilja repeter :a hvad de i skolan inhemtat. .-j Skolans läroämnen hafva varit följande: 1:o Under ledning af föreståndaren: . 4 Svenska språket, vid hvars studium undervisats MI a) Rättstafning och rättskrifning, enligt lektc 2 D. A. Sundos lärobok, som utförligt genomgått muntligen och skriftligen. Undervisningen ha åsyitat att gifva lärjupgarne färdighet i den rik -! tiga stafningen, genom att ständigt låta dem upp st ; visa ordens stam och rot samt stamslägtade or g inbördes frändskap. Rättstafoingsböckernas rät 1, I telse har detta är företagits efter en ny metod r : nemligen så, att föreståndaren, efter en af biträ i dande läraren hr Liljeqvist hvarje vecka uppgjor a öfver samtlige elevers alla staffel, på ett un IL; dervisande sätt genomgått dessa, hvarvid hva n ! och en elev sjelf fått rätta sina misstag och till j lika varit i tillfälle att iohemta upplysningar p i grund af andras. Denna metod, ehuru i hög gra gi mödosam för läraren, bar befunnits mycket ända II målsenlig. Härtill bafva användts 37 timmar. b) Språkets grammatiska byggnad så enkelt son -) möjligt och med strängt fasthållande af, att vig i: endast lagts vid hufvudsak. Lärobok: D. A. Sun å) dns Svensk språklära för folkskolor. al C) Läran om den enkla och sammansatta satsen byggnad, så utförligt som möjligt och med stän t! diga praktiska öfningar, muntliga som skriftliga i, I sammanhang med satsbyggnaden hafva logiken: a enklaste grundsanningar framhållits. Lärobok: D a! A Sundtos Svensk språklära för folkskolor. Til k I dessa två grenar af svenska språke.s studium bafv: i användts 57 timmar. d) Sättet att läsa åtminstone någorlunda godt innantill, hvilket öfvats genom uppläsning af gods fosterländska författares verk dels af historiskt. dels af natursetenskapligt, dels af poetiskt inne håll. En sådan uppläsniogstimma har afslutat ) hvarje degs arbete och har syftat jemförelsevis j mindre att undervisa än att förädla och upplyfta ynglingarnes sinnen. Folkskolans läsebok m. m. har härvid användts. Härvid har föreståndaren handledt 37 timmar och andre läraren 50. e) Slutligen, i den mån eleverna någorlunda rätt kunnat stafva och kommatera, hafva de, under de till satsbyggnadens studium anslagna timmar, fått öfva sig med fria, skriftliga uppsatser, dels så, att de fått ur minnet skrifva innehållet af smärre upplästa stycken, dels också på aftonstunder författa sjelfständiga uppsatser öfver uppgifvet ämne. i of) Diskussionsöfningar 15 gånger, hvardera om :.12 timmar 30 timmar, under hvilka dock naturVligtvis sjelfva språkformen jemförelsevis mindre j öfvats än tankens snabbhet och logiska reda. ;) Inalles har till svenska språkets inöfvande på (ett eller annat sätt användts 211 timmar. ) Fosterlandets historia jemte det vigtigaste af de I öfriga två nordiska rikenas öden har genomgåtta I på 64 timmar, liksom under föregående år med j hufvudvigt lagd på det religiösa och borgerliga tillståndet under olika tidehvarf samt på sjelfva folkets utveckling med hänsyn till seder, bruk, ; lefnadssätt, konstfärdighet, kyrkliga förhållanden m. m., så att lärjungarne så lefvande som möjligt fått de flydda tiderna målade för sin inbillningskraft. Lärobok: Odhners mindre eller större. Derföre har också fosterlandets rent andliga odling, för såvidt densamma tagit sig ett uttryck i prosaskrifter eller diktverk, skildrats på 29 föreläsningar i litteraturhistoria efter lektor Bjurstens lärobok. Afven har på 21 timmar verldshistoriens hufvudpunkter tecknats, med synnerligt afseende fästadt på hela det inre lifvets och åskådningssättets omgestaltning hos alla folk genom Kristi ankomst i verlden, genom Luthers uppträdande och genom franska revolutionen. Denna undervisning bar afI slutats med en framställning af de varnande iakttagelser, som hvarje folk kan göra vid Frankrikes nuvarande pröfningar och inbördes split. LäroI bok: Damms Verldshistoria för folkskolor. Till den geografiska undervisningen hafva an vändts 73 timmar, af hvilka mer än halfva antalet, i år såsom i fjor, egnats ät skildringen af Sverige och Norge. Först bar, hvad Sverige beträffar, en öfverblick af landet i dess helhet företagits. Bedan har hvarje landskap tecknats med hänsyn till detsammas natur, jordmån, näringar och kommunikationsleder. Derefter har länsoch stiftsindelningen genomgåtts. Slutligen hafva de väsentligaste uppgifter meddelats rörande Sveriges och Norges befolkningsoch näringsstatistik, samt de vigtigaste lärdomar påpekats, som kunnat dragas af dessa siffror. Härvid hafva de rika gåfvorna af Sveriges och Norges officiella statistik, som gifvits till skolan af kongl. statistiska centralbyrån, kommit väl till pass vid undervisningen. Öfverhufvud har ockeå den geografiska undervisningen åsyftat, att för inbillningskraften gifva en lefvande bild af olika folks naturomgifning, förvärfskällor, lefnadssätt, folkbildning, statsför; fattning m. m. Lärobok: Bäckmans förträffliga , geografi för folkskolor. Under 22 timmar hafva fosterlandetas kommunal: lagar och grundlagar genomgåtts. I sammanhang ; med teckningen a den svenska statsbyggnadens ; nuvarande delar och dessas sammansättning har 1 jemförelse anställts såväl med vårt eget Janas ; statsskick i äldre tider, Bom ock med de -v Stamslagtade folkens och engelsmännes :ä, SKAM författning. g --.u8 Dutida stats Under 24 tin mar hafva statshushållningens grundSanningar inskärpts med så mycket som möjligt , af de många praktiska lärdomar, som för persoy ner af alla ständ och klasser af dem kunna draas. Sålunda hafva genomgåtts lagarne för proi luktionen, uthytot samt den enskilda och offentliga konsumtionen. Derjemte har man sökt för Pjeverna klargöra de riktiga begreppen om fast och rörligt kapital, arbete, kredit, sparsamhet, lyx, lirekta och indirekta skatter m.m. Hvartill också agts en historisk öfverblick öfver de falska, ekoomiska systemen, synnerligast socialismen, från wars läror Frankrikes nuvarande olyckor i så hög 2rad härflyta. Lärobok: Gads Det allmänna väln tåndets natur och orsaker. I frihandsteckning har undertecknad på 21 tim nar meddelat de enklaste grunderna för Pproporionslåran och perspoktivet, samt öfvat tockning . fser lättare planscher. Blott de, som visat verk-J iga anlag, hafva slutligen kunnat få ötvergå till vi eckning efter naturen, såsom uppteckning af möb1 er och smärre landtbruksredskap. Härvid hafva ri nga mätningsinstrumenter fått begagnas utan blott pb gonmått. st Inalles bar således föreståndaren tjenstgjort 415 el immar. m fökolans andre lärare, hr C. A. Carlsten, har ild e matematiska ämnena meddelat följande under35 isning : Inom geometrien har han meddelat det för den raktiske mannen vigtigaste af läran om linier, tor och solida kroppar samt sådana storheters;T ppmåtnigg. Eleverna hafva fått öfva sig i att) H räkna rätliniga plana figurers, såsom åkerfälts jo ch ängars, ytinnehåll, samt reguliera, solida kropM ars, såsom kärls, runda eller uppg gade timmer m ockars, byggnaders o. s. v. kubikionehåll. Så-ta m ledtråd för undervisningen har hufvudsakli-va en användts P. A. Siljeaträris Lärobok i geomean i för folkskolar, dock med tillägg i exempelsamär nogen. Härtill hafva användts 42 ordinarie lekaf onstimmar, hvarjemte eleverna på fristunder yt un rligare öfvat sig i att lösa hithörande probleia, I räknekonst hatva eleverna på 66 lektionsti-,. ar samt mycket of Mä sktonstun?. i ler handdts Tatt a dd, best decimal! 10 vr tt fER 1 1 DD 4 ER bad ft Pn

25 juli 1871, sida 3

Thumbnail