ss oo 4 2 MEST ERT FERI-R-:N Fil 58 rr 2 I Ka 333238: Kal Ez. 383383: ogåflg. 33 233338: 3i ae a ee EH ST 28:33: 35 gpprgrar 2EFSTETFAR vs JE-E Kommunikalionsväsen m. ms. I Mont Cenis-tunneln har ett pumpverk blifvit anbragt, hvilket för in frisk luft i tunneln och afkyier den odrägliga jordvärmen, så att trafiken genom tunneln kan öppnas senast i September. — Taxan för telegrambefordring förmedelst den engelsk-amerikanska kabeln höjdes den 1 dennes. Från London till de närmaste stationerna i Amerika kosta nu tio ord ungefår 36 rdr rmt och hvarje ord derutöfver 3 rdr 60 öre. För aflägsnare stationer stiger ften och är högst tiil Ja maica, dit för tio ord betalas 67 rdr 50 öre samt för hvarje ord derutöfver 6: 75. Sucs-kanalen omtalas återigen såsom föremål för negociatiouer med engelska kapitalister. Hvad engelsmännen alltid fruktade och hvarför de ursprung: ej ville hafva sågot med företaget att skaffa, synes nu vara på vag aft blifva ett faktum, säger H, T:s London-korrespondeit, Man bestred i England aldrig konsten att bygga kanalen. Sverige har ju fer gina förhållanden byggt lika storartade, lika svåra kenaler. Med tillräckliga penningar kunde kanalen alltig byggas, och tillräckliga penningar bade England: äfven anskarfat, om företaget med dess fnllbordaa hade kunna aDSes 4 men hvad de elska ingeniörerna hufvudsakligen invände var, att kanalen skulle sluka alltför störs summor för underhållande af oö tillräckligt djup. Med andra ord: man fruktade, att ded lösa sanden, som dets ssalle komma att nedrulla från kanalens sidor, dels af vinden kastas i densavama, gkulle efterhand göra kanalen oduglig för verldatrafkeg. Det visar sig dock no redan, att inkömsterna äro sillräckliga att onderhälla kanalen och åe2s djup. Underhaud7 kes dock icke d urnaieg FRE Hulloavaka SA plit 1 i i ; i