Article Image
af ambassad, BLANDAD ÄMNEN. Strödda underrättelser. Fornkunskap. Eröfringen af Elsass och Lothringen af tyskarne har redan gifvit upphof åt många nia pa ner för den historiska vetenskapen. Så t. ex. hal den förening, som kallar sig: Verein von Altherthumsfreunde im Rhbeinland, särskildt tagit till ögonmärke att utforska de båda stora romarevär pr som ledde från Trier till Metz. Såsom en rjan till denna forskning nämnes den nyligen skedda upptäckten af den venstra norra flygein af den rowerska villan vid Nenvig och en förut okänd mindre romersk viila vid Köllig, tre mil söder om Nennig. Kommunikationsväsen. De franska jernbanorna under kriget. Enligt en till nationalförsamlingen inkommen berättelse ha de trafikerade franska jernbanorna, banorna af endast lokalt intresse inbegripna, en längd af 17,546 kilometer (1 kilom. 3368 fot) Härat voro af tyskarne 7122 kilom. ockuperade, så att endast 10,424 kilom. trafikerades för fransk räkping. Af de 7122 kilom. kommo på nordbanan 954 k., på östra banan 2833 kilom.. på vestra banan 1193 kilom., ER Orleansbanan 887 kilometer, på Lyon-Medelbafs-banan 1152 samt på lokalbanorna 106 kilom. Östra banan har beräknat den genom kriget förorsakade förlusten på bana och byggnarder till 30,000,000 francs, förutom driftmaterielen, af hvilken 200 lokomotiver och 3000 vagnar fallit i fiendens händer. Lyom-Medelhafsbansn upp skattar sin förlust i byggnader till 4000,000 ir. Hon har icke förlorat något lokomotiv, men af sina 40,000 vagnar 300. Hvad som gått förloradt vid Belfort är ännu ej kändt. Orleansbanan har utbetalat 1, million francs för återuppförande af förstörda broar och dylikt. Eu gammal maskin och 30 fourgons ha gått förlorade; men 40 lokomotiver funnos ännu i Paris, och 3 lokomotiver samt 500 eller 600 vagnar ha biifvit utlånade åt andra banor; huruvida denna trafikmateriel finnes i behåll, är ännu icke bekant. Vestra banans förlust uppgår till 15,000,000 francs i byggnader; i Le Mans förlorades den 12 Januari 6 lokomotiver och 150 vagnar; äfven i Dieppa har banan förlorat materiel. Nordbanan bar isynnerhet på Iinien Soissons lidit betydligt, förnämligast genom det okloka och förbastade förstörandet af tre broar öfver Oise, kvilka mycket sakrades vid provianteringen af Paris, Skadan värderas till sex millioner francs. Inalles uppgår således den förlust, som de franska jernbanorna lidit genom kriget i banor och byggnader, till 56,5C0,60) francs. Departementsbanorna äro häri icke inberäkrade; många af dem ha lidit betydiiga förluster derigenom, att arbetet legat ner5, de balffardiga bygg: naderna förfallit och materieleni skenor med mera blifvit förskingrad. Dessutom äratt märka, att all qvarvarande trafikmateriel är i högstä grad utnött och att inkomsterna mer eller mindre nedgått. — Det tillstundande öppnandet afjernvägen genom Mont Cenie-tuaneln bar väckt till lif förslaet om en ny snabb kommunikationsled mellan frankrike och Italien. Frågan gäller att passera Tende, ett af de böga bergen mellan Nizza och Coni på annat sätt än det nu vanliga, genom att på körvägen anlägga den appärelj, som nu begagDas på Mont Cenis och är bekant under bsnäm: niogen det Feli:ska systemet. Tendeberget har en höjd af 1800 må:res. Den nuvarande vägen, som begagnas för forslor från Sjöalperna i Piemont, löper fram på de båda sluttuingarne och är 25 kilomåtres läng. Denna våg har anlagts efter år 1610 och trafikeras af resande och foror, som färdas från franska gränsen till Tende, Limone, Coni, Parin o. 8. v. och tvärtom. De på betesmarker rika piemontesiska trakterna nyttja denna väg att föra stora boskapsbjordar till Frankrike: Passagen öfver Tende har långe ansetts säsom för lång och farlig, och försök ha gjorts att borra väg genom berget. På norra sluttningen ser man också sprängningar, som antyda börjande tunnelarbeten. I samband med förslaget att begagna de Felrska skenorna på Tendeberget står ett annat, nemligen att sammanbinda Tende med Vintimigiia förme delst en väg genom Roya-dalen. Denna väg håller redan på att anläggas. Man kan sluta till dessa båda vägars stora gagn af den soabbbet, hvarmed resan mellan Nizza och Tarin skall kunna göras De 60 lienes komma att tillryggalåggas på ungefår 8 timmar. Jernbanan mellan Coni och Turin är ungefär 20 lieues lång. Militäriskt. Den ryska regeringen vinnlägger sig ifrigtatt godtgöra hvad som förut försummats i militärat bildningen. Säårskildt har hon egnat sin uppmärksamhet åt generalstaben. Denna sysselsattes-för: nästan uteslutande med kansliarbeten och andra skrifgöromäl. Öfningarne i lägret voro ej tillräck ligt omfattande för att på lämpligt sätt sysselsätta staben. Man har nu för generalstabens officerare anordnat särskilda öfningar, hvilka stå i nära sam band med de speciella grenar af tjensten, de represontera. General Leontjew, chef för Nicolaiakademien för generalstabsoffioerare, leder dess: öfniogar, hvilka skola fortgå hela sommaren, mer äfven generalerna Dragomisow (en krigsvetenskaplig auktoritet) och generalmajoren grefve Schuwalow II ba en vigtig andel deri. Dessa öfningar bestå i ett låtsadt fälttåg mot Petersburg, hvari er afdelning af generalstabsofficerare har att syste matiskt Toda anfallet, en annan försvaret. Anfallsarmön måste söka framtränga från Dänaburg mot Pleskow och understödes från Riga; försvararne öporera omkring Ostrow och få undsättning frår Dorpat. Försvarsarmen måste på samma gång så mycket som möjligt hålla Östersjöprovinserna be satta och får anlägga låtsade befästningar vid Re sal och Wesenberg, så ofta vetenskapen bjuder det. Hvardera armön disponerar öfver ungeiår 4 divisioner infanteri och 8 till 10 regementen ka valleri jemte motsvarande artilleri och kossacker såsom spejare. Båda armeerna måste insända de taljerade och motiverade planer och oupphörlig göra redo tör regelbunden tillförsel af proviant oct ammunition. Topografiska mätningar skola äfver öras samt alla terrängsvårigheter antecknas och vid tiljfålle diskuteras. Inalles äro till detta ve tenskapliga fälttåg från generalstaben kommende rade: 3 generaler, 12 stabsofficerare och 7 lägr. officerare samt förutom de deltagande trupperna: 17 gardesofficerare. Generalmajorerne Horschelmann och Obrutschew representera de båda krigforaude fältherrarne. Bankväsen.

7 juli 1871, sida 4

Thumbnail