Behandlingen af det särskilda ntskottets etänksnde rörande försvarsfrågan har i dag lifvit bragt till slut äfven i Andra kammaet, som dervid bitallit de återstående deurne af förslaget till värnepligtelag, med unantag blott at bestämmelserna i S5 43 och; 5, om mönstrivg med landstormens första I ppbåd, hvilka bestämmelser blifz: åter STOCKHOLM den 22 April. omitterade. Detta beslut fatt?? BAT öster mot 68 och sees MÅ öl eglade se ogordRå Böndm den föri Ta ; TN Y29 sökte hb Jöns Pehrsson få införd en, bestamnitiss vm 40 öres sflöning per deg ät l beväringsmanskapet. Atskilliga talare, och: bland dem grefve Sparre samt hrr Ifvarsson! Lyttkens och Key understödde detta förslag, ! som dock vid votering endast emmlade 5 rö-. ster mot 107, som förkastade detsamma. De öfriga ptiuktörna i betänkandet, som : afstyrkå de af K. M:t föreslagna åtgärderna j: för reglering af stamtruppen, biefvo alla ef kammaren utan öfverläggning bifallna. Sedan sålunda förhandlingen var afelatad: appträdde frih. Gripenstedt ecb nedlade i några allvarliga ord sin frösefvation mot resultatet af föreförsfrågans behandling i Andra karbinaren, anmärkande dervid, att hufvudsyftet syntes ha varit att få indelningsverket afskaffadt, men han hoppades att denna beräkning skulle visa sig blifve en missräkning. hvarföre han rådde sina motståndare att ej för tidigt jubla öfver resultatet. Ansvaret för de olydkor, som beslutet kunde kommaatt direkt eller indirekt medföra komme att drabba Andra kammarens majoritet. Häri instämde hr 4. Rundbäck. Hrr Mankell och Sven Nilsson i Österslöf protesterade mot denna re servation, påstående att afsigten varit icke blott indelvingsverkets afskaffande, utan jemväl åstadkommandet af ett kraftigt försvar på rättvisa grunder. Första kammaren har börjat behandlingen af jernvägsbetänkandet, men ännn i detta ämne icke fattat något beslut. Öfverläggningen har vändt sig kring första punkten, tillstyrkande ett anslag för 1872 af 1 500.000 rår till fortsättendet af arbetena å norra stambanan från Upsala till Sala och vidare öfver Rolandet, Brovalien och Krylbo till Storvik. Den öppnades af civilministern hr Bergström, som sökte genom framlagda kalkyler visa att regericga-s beräkning ofver den tillväxt i trefikiokomster, som legat till grund för dess antagande, att tillökningena i nettobehålloirgen af trafiten skulle lemnoa tilgåing till annuiteten på en ärlig upplåning för jernvägsbyggnadernas fortsättving af D milioner rdr, ingalunda vore öfverdrifven. Tal yrkade derföre bifall till de af K. M:t äskade anslagen; Hr Leijonaneker yrkade dere mot, i öfverensstämmelse med sin ressrvation, att. med anledning af de förändrade förhållanden, som inträdt sedan numera två bolag kommit till stånd i ändamål att bygga en jernväg på hvardera sidan om Sala-banan, något anslag nu icke må beviljas till sistnämnda bana, utan. rikedagen hos K. M:t anhålla, det han behagade uppstjuta påbörjandet af decsamma, för att till nästa ritsdag aflåra proposition, huruvida banan bör säsom stambana till hela dess längd eller till vågon det af staten avläggas, i händelse enskilda jernvägzbolag innan dess visat sig kunna, utan statens direkta betungande, apptylla de med porra atambanan hutvadsakligen afgedda ändamål. I sammanhang härmed yrkade hr Leijonancker, att det ar utskottet till 1.500,000 rdr föreslagaa ansleget till östra stambanan måtte höjas till 3 millioner rdr. Denna framstä!lnivg har sedermera blifvit anderstödd sf frib. Bildt, hr v Koch, grefve v. Platen, grefve L. af Ugglas och hr Hasselrot. Deremot hafva hr Fuck, Ekman, Bennich, Casparsson, Montgomcery-Cederhj. Caspersson, Brun och Nordenfelt y blifvandet af förra riksdageus vesjot uch heviljandet af ytterligare anslag Sala—Storviksbanan. Ena del afds har velat bifalla utskottets försl yrkat, att till Norra banan ska anslås 1.900,000 rår. Slutligen hv h ÅRiutersvärd yrkat bifall till sitt förs ar det ansisg, som nu beviljas till N ANNAN, måtte anvisas för sträckan Storvik —Krylbo. Då debatten kl. 3 e m. afbröis, hade ytterligare 16 talare anmält sig. ;