raft skall bringas upp tillbaka i eldgifnings-. tällningen. Denna sorts lavettage, som nu i stor skala Illverkas i England, konstrueras olika med j fseende å det djup, hvartill kanosen bör reylera. En stor del af det arbete som 18691 edlades på Javett-tillverkning vid Royal arriage Factory i Woolwich användes på ;rfärdigandet af 7 tons 7 tums kanonlavetor enligt Moncreiffska systemet, men dessa wvetier voro ej så omtyckta, höjdskilnaden ör kanonen i eidgifningsoch laddnings ställing var endast 3 fot 6 tum, och detta anägs väl litet. Lavetten till 9 tums 12 tons anonerha kotstrueras detföre ätt neästiga 5 st, hvarjerste manskapet, då kanonen står i uddningsställning, är skyddadt af lavettens iotvigt, som då fyller en del af det öppna ommet öfver folkets hufvaden och tillåter sddningen att ske under densamma. . Inflytandet af denna kapten Moncreiffs ppfinning ä såväl artillerisom ingeniöretenskaperna skall bli oberäkneligt. Han ar gjort det möjligt att handtera det yngsta jeser med den största lätthet endast med illhjelp af naturlagarne, och, såsom vid bevarandet af den andra af de af honom upptällda frågorna längre fram skall visas, han egagnör sig af annan mark än puvarande ngeniörer, samt bar afskaffat alla slags konstjorda vallar. Han yttrar om sitt system: Då jsg på hösten 1866 på krigsministerns egäran besökte Woolwich, fanns det abso ut icke något annat sätt att finna skydd mot det moderna artilleriets eld än medelst ernvallar. Komiteer, tillsatta för att unlersöka frågan, hade uttalat sin åsigt att letta material var det enda som var dugligt, ch såväl militärers, som allmänhetens opion instämde i denna åsigt. Beredelser gjordes för att utföra deras örslager, och mångas af kustbefästningarne i öngland, som na komma att utföras efter nitt system, skulle vid denna tiden, (Juli 1870) om icke detta alternativ funnits att vegagna, varit bygda med lika dyrbara bröstvärn som våra krigsfartyg. ; Det var ämnadt, och hade utan tvifvel varit högst ändamålsenligt, att använda pansartorn i stor skala för våra befästningar. 27 stycken sådane voro tillämnade på en sång, hvartdera för två kanoner. Jernkassematter och jernsköldar hade blifvit nödvänliga för nästsn hvarenda kanon. Det är nu troligt att ingajerntern skola behöfvas, och en föreställning om de besparingar som skola uppstå genom obehöfligheten endast af dessa, kan man lätt göra sig, när jeg nämner att ett torn med Jess tillhörigheter, kanoner och lavetter oberäknade, kostar minst 20,000 st. (360,000 rdr). Framtida fästningsverk komma att uppföras för en bråkdel af den kostnad som måst vidkännas, derest icke det nya systemet funnits, och det i dem uppställda artilleri kommer att ega mycket större offensiv kraft till följd af den fria sidoriktningen. Det kommer dessutom nu att blifva möjligt att anlägga försvarsverk i positioner, hvarest kostnaden och andra svårigheter förut endast föranledt fiendtliga fartyg att dit rikta sin eld; några få pjeser kunna pu begagnas äfven mot ett pansarfartyg, hvaremot förnt kostnaden och svårigheten att gifva dem tillräckligt skydd, skuile motverat iden att begagna vanliga kanoner emot det tunga tartygsartilleriet. Ett väl anlagdt Moncreiffbattei är lika osårbart emot en 600 E:ig som emot en fältkanon, och torde svarare kunna skadas af några få lätta kanoner än motsvarande antal svåra pjeser — i korthet: en revolution bar egt rum i kustförsvaret. Den id som lägges till grand för Javettkonstruktionen för landbatterier, eller hvari motvigt användes för att kontrollera kanponens rörelser, låter naturligtvis icke använda sig ombord 3 fartyg, der rörelsen hos sjelfva fartyget skulle vålla en ständig förändring af häfstångens längd, och oberäkneliga svårigheter sannolikt derutaf uppstå. Men kapten Moncreiff har derföre icke efstått från sitt hopp att kunna med naturkrafternas tillhjelp anskaffa en lavett äfven för sjögående fartyg, och han anser detta hafva iyckats i konstruktionen at sin Hydro-Pneumatiska lavelt. De grunder hvarpå denna hvilar äro lika enkla som de hvilka utmärka hans motvigislavett. Uppfinnaren säger sjelf, att när ban efter flera års arbete kom till lösningen af sitt problem äfven för, fartyg, var det med en känsla af öfverraskning att den kunnat ligga förborgad för honom så länge! Hen säger: När omständigheternas kraf framhåller nödvändigheten att komma till något visst resultat, och på samma gång påpekar mäktiga naturlagar, hvilka ligga obegagnade, såsom medel:att komma tillreda dermed, är nppfinnarens problem oftast löst, och när, säsom i förevarande fall, det endast fordras någon enkel tillämpning, som är sjelfklar så fort den ådragit sig tanken, så blir bebofvet snart fyldt. .e Elasticiteten hos luften utgör den bästa fjeder som kan påhittas, och för att kunna använda dem till emottagande af svåra artilleripjesers rekyl, fordras blott att kunna applicera den nätt, billigt och säkert; svårigheten af packning, läckning och justering stod i vägen derför. Till slut likasom Watt tänkte på sin särskilda kondensor, så uppstod hos mig idn att begagna ett särskildt kärl för min lufttjeder, och att handtera lavetten med bydraulisk kraft. Så fort denna id kom i mitt hufvud, tillsammans med de öfriga inrättningarne, som dertill behöfdes, kände jag ngonE me sEllckan cam gått nå annv Mead