Article Image
nig lika säker om framgång, som om vidden vf de fördelar Kvilka derifrån stodo att häreda och följaktligen började jag arbeta på illämpningen. De olika sätt, på Kvilka jag 1ar användt uppfioningen, ega många intresseväckande drag och motsvara till en märkvärdig grad de hafda fordringarne. Den. är på en gång billig och duglig, och verkliga örsök hafva mera än motsvarat förut fatade förhoppningar. Den är lämplig för far;yg af olika karakter öch eger mångsidig tillämpning. , I ett mäktigt maritimt land sådant sori öogland; måste allt, som är egnadt att öka lottahs styrka; af fosterländska sinhen, beraktas såsom varande ar fråmetående vigt: Vi förlita oss kanske mera pu än någons: örut på vårt raska sjöfolk, och flottan är i sanning mera än den någonsin har varit förut, både vårt svärd och vår sköld. Om jag derföre kan gifva åt flottan en uppfisning, som räcker ett långt stycke på väg för att minska de två största svårigheterna, hvilka pu vidlåda bestyckningen å fartyg, skall jag känna medvetandet kf att hafva gjort gago åt mitt lands Och han fortsätter: De två hufvudsakligaste svårigheterna, som i närvarande stund äro värst att öfvervinna hos krigsfartyg äro, den ena i förening med försvars-, den sndra med anfallsdugligbeten. Den förra ör af allvarsam natur, ty den består icke mer och iöke mindre än i svårigheten och kostnaden, att gifva åt fattygen tillräcklig bärighet, för att kunna föra den pansarbeklädnad, som pu erfordras tillsammans med bränsle, kanoner och ammunition till ett krigsfartyg. Den andra svårigheten är att kusna bandtera det enorma artilleri som nu måste begagnas å fartyg — den första hoppas jag kunna reducera i högst betydlig mån; den sednare fuailkomligt undanrödja. a TR För att beskrifva det nya syslemöt i så få ord som möjligt, är att observera, att det grundar sig på det förenade användandet af hydraulisk och pnevmatisk kraft. Låt 0ss taga såsom ett exempel en 12 tons9-tumskanon: Denne är uppställd på en plattform 12 fot i längd, således fyra fot kortare än en vanlig lavettkursör, den rör sig omkrirg en midtelsvängbult, tillsarumans med en mindre cirkelränd döl af förtygets öfre däck, genom hvilken kanonen stiger upp, kästahde till baka de sjelfverkande luckor som tillslätå den borisontela porten i detta däck. Närkaoonen affyras, nedstiger den till följd af xekylen under däck igen, om mnödigt, tili och med under vattenytan, Rekylkraften förloras icke utan meagasineras, och kanonen upplyftes igen efter laddningen till eldgifningsställbiog, under fullständig kontroll medelst det simpla vridandet på en kran, ock lavets ten justeras för rullning och olika använda krutlaädningar med follkomligaste noggranthet förmedelst tryck-mätare. Sjelfva lavetten som är af enklaste konstruktion, är icke förenad med, utan blott hvilande på ett tvärstyke på den i cylindern arbetande pistonen, och de bydrauliska inrättningatne finnas anbrivgade i fartygets hålskepp fria från verkan af fiendtlig eid. Laddnoingen kan äfven verkställas medelst hydraulisk kraft, så att minskniog i mennis skokraft vid hardterandet är förevad med godt utrymme för den nödiga betjeningen och med den minsta möjliga fara från beskjatning. Detta system har nästan alla tornsystemets fördelar, men ganska få af dess olägenheter. Kanonen, der den står med mynningen tätt öfver däcket, har samma ställning som ivuti tornet, men han behöfver icke den tuvga, dyrbara och svårhandterliga jern vallen omkring sig till skydd för lavett och folk, ty dessa befinna sig under däck, kanopen kan gifvas fullständigare både sidoriktning och elevation, och arbetar med lika mycken frihet som i tornet. .Vigten af ett torn kan beräknas till 4200 centner (175 tons); Monereiff beräknar vigten af den materiel som erfordras till uppställande af en 25 tons kanon eiter bans system till 396 centner (16!2 tovs), lennande frihet åt konstruktörenv att använda den inbesparade tyngden (3804 centner), antingen till att änvu bättre bepansra fartyget, eller ock minska dess dimensioner i förhållande till den mindre tyvgd det skall bära. (Forts)

17 april 1871, sida 2

Thumbnail