saken. Det hade regnat häftigt på rorgonen, hela patten, äfvensom den föregående dagen; fältet, som skulle plöjas, hade aldrig varit draineradt, och det fanns derför alla skäl för deras anjoganden, hvilka påstodo, att ingen ängvagn skulle kunna framgå, än mindre kunna draga en plog på en så dålig mark. Men ångvagnen sattes i gång, och med plogen fter sig gick den utåt fältet på det lättaste och emnaste sätt man kan tänka sig. Det utförda betet var verkligen beundransvärdt. Fårorna af ; till 10 tum voro utmärkt väl vända, tätt lagda, ned vacker kant och en förträfflig fröbädd. På itta minuter upplöjdes en fåra af 900 fots längd. Jm maskinen är i verksamhet under 10 timmar, veräknar lord Dunmore, att utaf höstplöjningen 5 tunnland kunna medhinnas pr dag för en kostvad af 3 rår 3 öre pr tunnland, och af värplöjningen 4 tunnland pr dag efter 4 rår 21 öre pr unnland. Hvad som hittills blifvit sagdt beträffande användningen af Thomsons ångvagnar för jordbrutet, har endast afsett deras begagnande till plöjing. Men det finnes en mängd andra göromål vid landtegendomar, der ånga kan användas för tt bespara såväl dagsverken som dragare. Det can ej nog tydligt påpekas, att då en jordegare söper en af de hittills brukliga ångplogarna med erntrådslinor, kan någon afkastning af densamma cke påräknas, utom då den användes till plöjing och till någon del då den begagnas för trögking. Lord Dunmore har vid beräknandet af kostnalen pr dag endast antagit att ångvagnen är i rerksamhet under 208 dagar af året. Att detta j är öfverdrifvet, kan man finna derutaf, att unler den förflutna månaden maskinen varit sygselatt hvarenda dag, med undantag af 4 söndagar ch en helgdag. Det kan vara af intresse att erfara de olika änlamål, till hvilka ångvagnen blifvit begagnad, förtom till plöjning, harfning och tröskning, nemlien: för att bryta stubbar och trädrötter, för att ransportera gods till jernvägsstation, att föra fram immer, skära hö och halm, transportera draineingsrör, köra ut gödningsämnen, drifva vattenppfordringsverk (ångmaskinen har uppfordrat c:a 5,000 kannor på 7 timmar), att föra grus på vär arne, att transportera kol m. m. De ändamål, till hvilka dessa maskiner kunna egagnas, äro så mångfaldiga, att vi äro fullkomigt öfvertygade, att ingen större egendom skall unna undvara en dylik ångvagn, så snart vigten f densamma hunnit blifva rätt insedd,