rklarar sig icke anse lämpligt att, äfven om int statsbidrag ifrågasättes, bygga två jernvägar så dt som bredvid hvarandra, hvilket, om båda framällningarna bifölles, tyckes vilja blifva händelsen .minstone för sträckningen mellan Falun och udvika, kanske längre. Styrelsen hemställer allti, att, om det engelska bolagets ansökan att få ygga fortsättningen från Ludvika till Falun anses öra bifallas, Krossekärrsbolaget då icke måtte få oncession på längre Sträckning än från vestku: sen till den plats, der dess bana skulle möta Frös i-Palu-banan. Om deremot K. M:t anser lävapgt bevilja koncession å anläggning af hela jernägssträckningen Krossekärr—Falun, — hvilket ock ej lär ske förr, än sökandena bestämdt förlarat, att de icke ämna ifrågasätta statsunderstöds rhållande till jernvägsarbetets utförande —, hemtäller styrelsen, att afslag af K. M:t torde medelas å hr Stanieys ansökning. K. M:t bar ännu ej sagt sitt afgörande ord. — Vattefiöde. IF. T. skrifves från Lund: 3ron vid Rinnebäck, som ansågs kunna trotsa den tarkaste öfversvämning, har i dessa dagar nedtörtats af den väldiga flod, som under det häftiga övädret uppstod. Den nya bron vid Löddeköinge, som kostat inemot 20,000 rdr, har äfven i lessa dagar varit i fara att följa med strömmen. Vattnet steg flera alnar öfver vägen vid brons båda andar och ingen kunde sist. tisdag komma fram. t r d ö Jnder tre dagar voro en mängd arbetare i verkiomhet för att gönderbryta isarne kring bron. Afren i Borlunda var bron starkt hotad af ismassor. — Från Strömetad skrifves den 28 Febr. ill Göteborgs Handelstidning: Sillfisket, som för ungefär 3 veckor sedan hade börjat och lofvade blifva drägligt nog, måste helt och hållet afslutas till följd af isbeläggningen på Säckfjorden, emellan svenska landet och norska Hvaleröarne samt Långrännan och skären omkring Hälsö. följd af denna isläggning och att snö föll på isen har äfven bottenfisket varit mycket klent för det stackars fiskarfolket. Priset på fisk har också såsom en naturlig följd häraf varit det tredubbla emot under vanliga år vid denna tid på vintern. En oräknelig mängd sjöfågel har i brist af föda och till följd af den stränga kölden ste frusit och blifvit liggande å is, holmar och skär, mest på vestra sidan af Kosterskären, der skärgårdsungdomen uppsamlat hela säckar och korgar fulla af sådan fågel. Sällsynt är att härstädes under vintertiden se svanor ; men i år hafva flere af dessa vackra fåglar uppehälle sig i de strömsund, som Ompifva Strömstad, nemligen i Trälsund, Dåftösundet, Vrångesund, Stenkilen och Brattebergssundet, och skyttar bafva varsebiifvit, att en af svanorna alltid stått på vakt, då de andra med hufvudet under vingen legat och hvilat på isen. Har då någon menniska närmat sig, så bar den utställda vaktposten gifvit signal, hvarvid alla de öfriga svanorna vaknat och tagit till flykten samt inom några ögonblicka aflägsnat sig. På andra ställen i närheten har man observerat flockar af 6, 10, ja till och med 22 svanor. Några hafva blifvit skjutna och 3 af dem inköpta för härvarande museum, och 1 har tagits lefvande. — Änder hafva i 100-tal uppehållit sig i vikarne, och många hafva blifvit skjutna. Kosterfyrarne hafva icke någon gång under vintern varit släckta. — Sjöfarilenm å vestkustem. Från Göteborg skrefs i går uti Göteborgs-Posten: Under de senaste åavarne hafva flera fartyg anjändt till Wargö och Känsö. åvglartyget J. J. Ekman, kapten G. Lithman, utbogsegrades i går ur Känsö hamir af kanonångbåten Gunhild; såsom förut omnämnts skall förstnämnda ångbåt afgå till Landskrona för att der intaga bafrelast på Ant werpen. Här hemmahörande ångfartyget Ymer, som under en del af vintern legat i Antwerpen, är att inom kort hitförvänta med last af styckegods. Från London och Hull hitväntas flera ångfarty; i de närmaste dagarne, sedan underrättelser afsändts till nämnde platser om uppsågandet af i: rännan å härvarande revier samt om de för sjörr ganska gynnsamma isförhållandena iskärgården. Från Lysekil skrefs till Göteborgs-Posten den 3 dennes: Det inträffade omslaget i väderleken har haft sitt välgörande inflytande på isen i skärgården. Då man för 14 dagar sedan ej kunde se klart vatten till 2jös och kunde åka alldeles ut till Hollö och Smögen, så är nu hela vår bugt isfri och norra hamnen tillgänglig vid alla bryggor, hvarför ock fartyg med vinterlaster bända under sina segel och rusta sig klara att afsegla. Deremot äro södra hamnen och Fiskebäckskils hamn ännu isbelagda. Gullmarsfjorden köres ännu öfverallt, dock har man god anledning förvänta, om denna väderlek står vid sig i 14 dagar, att isarne till de inre hamnarne skola gifva sig. Större delen af skärgårdens flotta är befraktad mn första resan och en del för andra på Östersjön. — Frocesslystnad. Ett vid landshöfdinge. embetet i Falun samt Folkare häradsrätt förut handlagdt skuldfordripgsmål, om en grundsumma af I rdr 65 öre, förevar vid Hedemora häradsrätt i fredags till ytterligare behandlipg; dervid käranden inlemnade en expensräkning för i målet hafde kostnader, uppgående till något öfver 80 rdr; hvartill komma för två pu afhörda vitnen 10 rdr och kostnaden för uppvaktning vid detta ting jemte blifvande protokollslösen med 12 å 15 rdr. Tidningsöfversigt. Cimbrishamnsbladet yttrar rörande försvarsfrågan: Å vår ort har i denna fråga icke hörts af nå got mötes hållande, så att det är svårt att be stämma opinionens förhållande till densamma, Men för egen del — och många, med hvilka vi talat