ns storlex passa till ett vanligt fotograilbum, kan den konstälskande allmänheten uedes för ett ringa pris få sig ett godtbuoristiskt album, som ingalunda skall missryda sin plats på salongsbordet. — Korvetten Gefle. Rapport har inått från chefen på korvetten Gefle, daterad lavre den 24 Februsri. Korvetten skulle en ller två dagar efter rapportens 2fsändande fgå till Portsmouth. Allt väl ombord. .— Ånslupsfarten. Sedan Stockholms Ingslupsaktiebolag i går eftermiddag låtit vid äntmästaretrappan uppsåga ränna i isen, ar från och med i dag ångslupsfarten tagit in början mellan staden Tegelviken och Jockan å Djurgården. — Sjöfarten på Landskrona äfvensom Malmö och Helsingborg är nu öppen. I onslags eftermiddag kom ångaren John Swartz ill Landskrona första gången i är, qvarlåg ler öfver natten samt afgick dagen derpå ich återkom på eftermiddagen samma dag, ulde!es fullastad med styckegods. Thunberg utgick i fredags från Landskrona till Kjöenbavn, lastsd med timmer. I torsdags incom i Landskrona hamn det första segelfartyget i år, en skonert, lastad med stenkol, ill dervarande sockerfabrik. — Ihjälosade. Hos bagaren Lindberg, boende. i huset n:r 23 vid Nybrogatan, anställde bageriarbetarne, bröderna Arvid och Petter Jonzsan lade sig efter slutad baknirg nattea mellan söndagen och måndagen att hvila, men då personer på morgonen inkommo för att väcka dem, möttes de af ett starkt os. De båda bröderna förblefvo, osktadt upprepade försök gjordes att återkalla dem till lifvet, döda, men bagaren Lindberg, som äfven befunnit sig i samma rum, lyckades man, sedan han blifvit åderlåten, återkalla till sans, cch tros han kunna komma sig. (Dp. A) — Postverket. , Såsom sökande till lediga postmästaretjensten i Smedjebacken hafva hos generalpoststyrelsen sig anmält postexpeditörerne: i Ljusdal postmästaren C. L Gjertz, i Charlottenberg C. G. Hellqvst, i Töreboda M. Hoffman, i Ås J. Möllerberg, i Molkom F. J. Lennmalm, i Ekolsund A. G. Hillbom, i Lysekil M. Christenson, i Fjellbacka F. E. Lindqvister, i Ramsberg F. N. Vigandt, i Herrljunga 8: Ringqvist, i Nordmaling E. Svanström och i Markaryd C. A. Th. Esselius, t. f. postmästaren i Nora C. J. Back; kontorsskrifvarne vid Uddevalla postkontor Soneson, vid Upsala Flodman, vid Göteborgs Oldenburg, vid Westerås Strömberg, vid Wenersborgs Petersson, vid Norrköpings Gentzel och vid Nyköpings Cederborg; resepostexpeditörerne A. F Möllerberg och L. E, Danielsån samt f. d. postmästaren KE. Nordvall. — Gustaf Wasar historia. I Sundsvalls-Posten läses: Svenska bandelsflottans för närvarande äldsta tjenstbara ångfartyg är Gustaf Wass, tillhörigt Meja ångfartygsbolag. Fartyget byggdes vid Kohlboda varfiKalmartrakten år 1834 för en baron Åkerbjelms räkning, men blef först påföljande år kompletteradt i Stockholm, hvarefter det på hösten 1835 sattes i gång emellan Stockholm och Arboga, hvilken trade bibehölls i sju år, hvarefter fartyget underhöll förbindelse emellan Stockholm och Westerås intill år 1856, då det af dåvarande egarne såldes till bolag härstädes emot en köpesumma af 20,000 rår, samt under förbebåll att det ej vidare fick trafikera Mälaren och att det skulle få bibehålla sitt högättade namn. Sedan fartyget här iotill år 1867 uppehållit trafiken i Ahlnösundet och äfven der liksom förr på Mälaren fått maka åt sig för yngre och mera skyndsamma medbröder, såldes det till de nuvarande egarne för 7000 rår, och har alltsedan, intill sistl. seglationstids slut, underhållit dsglig förbindelse mellan Svartvik och Sundsvall. Den å denna linie allt mer och mer tillväxande trafien, för hvilken den gamle sengångaren ej vidare anses lämplig, och som påkallar en bättre båt, mera lämpad efter tidens fordringar, har emellertid, vio den 28 Februari hållen bolagsstämma, föranledt bolagsmännen till det beslut, att fartyget stall säljas, men denna gång med uttryckligt förbehåll att det skall slopas. Detta fartyg, som i olikhet med nutidens ångbåtar är försedt med kopparpannor, eger således äfven i slopadt tillstånd ett reelt värde, i det närmaste uppgående till det hvartill det senast såldes. Såsom en egenhet, herande såväl för de olika rederierna som personen i fråga, förtjenar nämnas, att maskinisten P. G. Lagerqvist, sum alltifrån fartygets första resa tjenstgjort som maskinist ombord, i denna egenekap oafbrutet fortfarit under de 36 år, som fartyget varit i verksamhet. — Foartygsbyggmader. På Söderhamns varf håller en brigg på att uppspantas för konsul J. F. Schönings och rådman Å. A. Wannlergs räkniog. Briggen, som blir kopparfast, har en ängd i kölen af 108 fot, är 27 fot bred mellan :pantens yttersidor och kommer att mäta 78 nyäster. Dessutom äro 29 pråmar under byggnad, f hvilka endast 7 stanna på platsen och de öfriga 22 äro bestämda för Skutskär. Vid statens gjuteri och mekaniska verkstad seses i dessa dagar spanten till en py ångslup af 6 fots längd. Båten, som kommer att drifvas af n maskin om cirka 8 hästars kraft, lär vara ämvad att gå med passagerare uti den inre skärgårlen härstädes. (HmELS.) — Oscarshamns mekaniska verkeotad. Från Oscarsbamn skrifver tidningen Kalmars korrespondent: Vid i onsdags hållen auktion å härvarande mekaniska verkstad stannade brukspatron 3. Tillberg för högsta budet 66,500 rdr rmt i afslag. Högsta budet uppslag 59,000 rdr var bankkassör Uneri. Ett bolag med hr Tillberg i spetsen lär vara bildadt, och är det således att förmoda, det verkstaden med snaraste kommer att atveckla en större verksamhet, till stor fromma för vårt samhälle. Af närvarande spekulanter vid wuktionen bemärktes bland andra ingeniör Linderg från Stockholm, för hvars räkning hr Uneri yud antagligen var. Den för ett bolag i Kalmar påtänkta, under arbete varande ångskoperten försåldes i går för en summa stor 55,000 rmt till ett bolag i Finland och skall vara komplett färdig i Juni månad. Beställvingar och förfrågningar på nybyggen ingå, hvaröre är med skäl kan motse en förhoppningsfull ramtid. — Ludvika—Falus, Falun—Hrossesirr—Grebbestad. I Ner. Alleh, läses unler denna rubrik: Det har nämnts i åtskilliga tidingar, att för båda dessa bansträckningar, som lelvis nästan sammanfalla, ansökningar om anläg; ingsrätt blifvit till K. M:t ingifna. Med anleding af sakens vigt för orten och landet hafva vi civildepartementet tagit kännedom om ifrågavaande ansökningshandlingar och dervid inbemtat, tt br Walmsley Stanley på det engelska bolags ägnar, som bygger Frövi—Ludvika-banan, ingifvit vå särskilda ansökningar, den ena nog anspråksull i December 1870, den andra något moderatare slutet af Januari 1871, samt att hrr T. Svedberg ch Selim Heijkensköld jemte många andra i slutet f Januari 1871 begärt koncession på hela den 41: njl långa sträckan från Falun till Krossekärr och irebbestad. ; lh Sedan K. M:t beslutit inhemta vägoch vatten: