till en mil. Af allt detta framgår Stockholms utomordentliga vigt och dock ligger det ännu å landsidan helt och hållet oförskansadt och blottstäldt för ett fiendtligt öfverrumplingsförsök, ehuru det för ringa kostnad kan göras ointagligt för en fiendtlig kår af omkring 15,000 man, och för relatift ringa kostnad follt försvarbart mot en stor här. Det är blott trenne landstigningsställen, från hvilka hufvudstaden har att frukta en hastigt framträngande fiendtlig kår. De äro Erstavik, Vittsåg och Sjöberg vid Kaggefjärden, alla tre belägna på Södertörns kust. Af dessa. landstigningsställen nämner hr M. blott Erstavik och tyckes om de öfriga båda sväfva i en för fienden önskvärd okunnighet. Vittsåg med direkt inlopp från Östersjön emellan. Utön och Ornön är i alla afseenden lämpligare landstigningsplats än Dalarö, nämndt af hr M., och dessutom är väen från Vittsåg till Stockholm kortare än rån Dalarö. Likaså är Sjöberg ett så utmärkt. landstigniogsställe, att ingen fiende föredrager. att med hr M. framtränga till Södertelge. ä Af nämnda landstigningsställen ligger Erstavik närmast till. hufvudstaden. Vägen derifrån till; Danvikstull. är blott en dryg mil. och till .Skanstull blott halfannan. En lycka för oss är att en utskeppning vid Erstavik gär mera långsamt i anseende till den icre vikens. ytterst långgrunda och sidornas bergiga beskaffenhet samt. att vägen till Danvikstull kan af en fåtalig styrka spärras geOm besättandet af passet vid Dockan och vägen till Skanstull af passet vid Skarpneck. Detta senare pass kan dock omkringgås öfver . Vendelsjö, men då blifver vägen till Skanstull ock närmare tre. mil. Till följd häraf är det möjligt att en fiende föredrager att landstiga vid Vittsåg, hvarifrån vägen till Skanstull icke är stort längre än vägen från Erstavik öfver Vendelsjö. En fiende kan dock i hvarje händelse landstiga på ett afstånd af endast tre mil från Stockholm. och tiden för tillryggaläggandet af denna väglängd är kanske icke så lång att vi i Stockholm kunna samla tillräckliga krafter: för att möta fiendens anfall. Några verk böra derföre anläggas tramför Stockholm på dess södra sida, men dessa verk böra ej som hr M. föreslår läggas bakom defilöerna utan framför dem, ty det är ej nog att stäpga vägen till Stockholm, möjlighet måste ock beredas för den der sig skyndsamt samlande styrkan att marschera ut och -tillintetgöra fienden. Till Stockholms. försvar å södra sidan äro trenne befästningar nödvändiga. Ett verk framför Hornstull på bergshöjden hvarunder tunneln går. Från detta verk beskjutes hela slätten emellan de stora vägarne till Hornsoch Skans-tullar, och framträngandet till jernvägsbanken spärras. Fullbordandet af vers ket på höjden framför Skans-tull. Af elden från detta verk hindras fienden att framtränga till Skans-tull eller öfvergå Hammarby sjö.. . Ett mindre verk framför passet vid Dockan. Derigenom spärras vägen till Danviks-tull; och derigenom kunna vi från Dockan kasta oss till Damtorps-passet i hän. delse fienden från Erstavik skulle vilja tränga fram genom detta pass och på obanad väg framgå mot Skans-tull.. Tvenne batterier borde vidare uppföras, ett vid Valla och ett vid Enskede, för att bättre beskjuta slätten, som omgifver bergsträckningen, på hvilken fästena vid Hornsoch Skans-tull böra anläggas. A. norra sidan är det till Stockholms närmast belägna landstigningsstället Margretelund vid Trälbafvet; men i anseende dertill att bomber kunna kastas från Vaxholm och Rindö skans på fiendens fartyg, som dessutom blifva utsatta för angreppet af våra monitorer och pansarbåtar, som genast kunna framgå från Vaxholm och straxt finna skydd derstädes, är det mirdre troligt att fierden föredrager Margretelund framför Östanå, som ligger längre bort vid norra farleden till Stockolm. Skulle likväl fienden landstiga vid Margretelund, så är det dock derifrån öfver Rotebro 5 mil till Stockholm, och öfver Rotebro måste fienden gå, om Stocksunds-bron rifves och vanliga kanopbåtar läggas mellan Bockholmen och Alkiste-landet, hvarifrån de skyddade kunna bestryka hela sundet. Vägens längd från landstigningsstället beröfvar dock företaget helt och hållet karakteren af öfverrumpling och gifver det den af ett större krigsföretag. JEttsådant måste vi mota i det blott 8000 fot breda passet vid Rotebro emellan Norrviken och Edsjön, hvilket pass derföre bör förskansas. Det är visserligen en sannivg, att på hvardera sidan derom finnas: tvenne andra pass, genom hvilka fienden kan framtränga, det Stockholm, närmaste vid Edsberg mellan Edsviken och Norrviken, och det från Stockholm aflägsnaste vid Harfva och Ed emellan Edsjön och Mälaren. Men dossa båda pass äro blott 4000 fot breda och lätta att förskansa. Edsviken, Norrviken och Edsjön med ofvannämda mellanliggande pass bida framför Stockholm en försvarslinie, som skyddar ej allenast Stockholm från bombardering, utan äfven betäokeren jernväg öfver Stäke längs Mälarens Horra strand samt lemnar förbindälsön öppen emellan Stockholm och det öfriga landet. ; I den fullständiga planen för Stockholms befästande är hela denna försvarslinie upptagen till en kostnad af endast två och en half million; men i denna summa ingår med 600,000 åa 700,000 rdr äfven en större befästning på andra sidan Stocksund, för att åt. oss beteda utfallsfribet i fiendens flank och rygg. Några verk, som hr M. föreslagit just invid Stockholms norra portar, behöfvas ej för att hindra en öfverrumpling, som å Stockholms norra sida ej kan komma i fråga, och emot ett större krigsföretag är försvarslinien framför Stockholm just der som: ofvan blifvit nämndt. : Nu återstår att säga några ord om hr M:s förslag att anlägga ett armåläger vid Carlsborg. Denna fästning, hvars egentlige grundlägfar var general. Franc Sparre, skulle enligt ans Åsigt endast vara ett npplagsställe och till en: del äfven en tillverkningsort för de krigsförnödenheter, som srterhand skulle till