— Gåfva. I Wermlands Tidning berättas: Vid kommunalstämma med Långseruds församling förliden November skänkte brukspatron A. Renström på Kohlsäter församlingen, för bildandet af fattigvård, 5000 rdr. — Föreningsjernvägen genom Östergötland. I D.B. läses: Vid sistlidne onsdag härstädes hållen extra bolagsstämma med Motala mekaniska verkstads delegare behandlades frågan om den föreslagna jernvägsanläggningen Halsberg-Dunsjö-Motala-Mjölby. Under en sakrik och ämnet uttömmande öfverläggniog visades klart och tydligt företagets stora tördelar, ej mindre för Sveriges förnämsta mekaniska avläggaing och det sädesproducerande och braksdrifvande Östergötlard, än ock för det allmänna, då denna bansträckning komme att såsom föreningslänk i den blifvande jernvägssträckan från Falun ända neå till Malmö fullända bildandet af en verklig centralbana gerom landet. Vid sådant förhållande ansåg bolagsstämman, att annan spårvidd än den å statens stambanor tillämpade icke vid denna banbyggnad kunde ifrågekomma, och detta så mycket mindre, som blifvande jernvägsbolags egen fördel häratinnan noga sammanfölle med det allmännas kraf. — Det visades nemligen fullständigt och öfvertygande, hvilken betydlig transitotrafik kunde påräknas för denna bana, såsom sammanbindande statens östra och vestra stambanor, men hvilken deremot måste uteblifva, om, på sätt vid aktieteckningen i Ostergötland ifrågasatts, man ville bygga smalspårigt och derigenom föranleda dubbla omlastningar. Smalspåriga lokalbanor vitsordades säsom i allmänhet förträffliga, men man var ense derom, att en sådan alls icke vore lämplig här, hvarest man ja ville törena tvenne bredspåriga stambanor, och der man utomdess hade en stor trafik af tungt gods att tillgodose; härtill komme att, vid byggandet af bredspårig bana, anskaffandet at egen rörlig materiel torde kunna undvikas, och anläggningskostnaden derigenom betydligt nedbringas: Det antogs nemligen på goda skäl, att styrelsen för statens jernvägstrafik skulle befinnas villig att i sin mån bereda framgång åt en förenvingsbanas uppkomst, som satte styrelsen i tillfälle att å genvägen Halsberg—Mjölby kuona förflytta sin rörliga materiel, och derför äfven på antagliga vilkor kunna öfvertaga banans trafikerande. I vårt land, der hela jernvägsrörelsen bedrifves på enkla banlinier, kunna fördelarne af dylika sammanbiodningar ej nog högt uppskattas, och då dertill kommer, att i detta fall bansträckningen är till sin belägenhet fullkomligt skyddad mot fiendtlig äverkan i händelse af krigsoroligheter, så ansågs det, lindrigast sagdt, vara ett oförlåtligt misstag, om man icke genast från början genom tjenligt byggnadssätt tillgodosåge dessa ändamål Sedan det slutligen visats, att utan Motala bolags medverkan någon smalspårig bana icke skulle komma till ständ, men att, under förutsättning att redau gjorda aktieteckningai vidhölles och än mera tillökades, alla uteigter förefunnes för en bredspårig föreningsbanas åstadkommande, och då den senare bilefve jemförelsevis billigare i anläggning och förvaltning samt dess sannolika a!kastning större. så beslöts enhälligt, att Motala mekaniska verkstads aktiebolag skulle anstränga alla sina krafter för tilivigabringande af dette resultat, och bolaget bemyndigade förty sir styrelse att å dess vägnar teckna delaktighet i företaget och vidtaga alla öfriga för ändamålet erforderliga åtgärder.