Article Image
— Förenings-jernvägen genom Östergötland. Vid sistlidoe onsdag härstädes hällen extra bolagsstämma med Motala mekaniska verkstads delegare, behandlades frågan om den föreslagna jernvägsanläggningen Halsberg —Dunsjö—Motala—Mjölby. Under ea sakrik ochi ämnet uttömmande öfverläggning visades klart och tydligt -företagets stora fördelar, ej mindre tör Sveriges förnämsta mekaniska anläggning, , det sädesproducerande och broksdrifvande Östergötland, än ock för det allmänna; då denna bansträckning komine att såsom föreningslänk i den blifvande jernvägssträckan från Falun ända ned till Malmö fallända bildandet af en verklig centralbana genom landet. Vid sådant förhållande ansåg bolagsstämman att annan spårvidd än den å statens stambanor tillämpade icke vid denna banbyggnad kunde ifrågakomma, och detta så mycket mindre, som blifvande jernvägsbolags egen fördel härutinnan nogasammanfölle med det allmännas kraf. — Det visades nemligen follständigt och öfvertygande, hvilken betydlig transito-trafik kunde påräknas för denna bana, såsom sammanbindande statens östra och vesira stambanor, men hvilken deremot måste uteblifva om, på sätt vid aktieteckningen i Östergötland ifrågasatts, man ville bygga smalspårigt, och derigenom föranleda dubbla omlastningar. Smalspåriga lokalbanor vitsordades såsom i allmänhet förträffliga,

14 januari 1871, sida 2

Thumbnail