— Restaurering af altartaflor. I Dagbladet läses: Altartaflan i Klara kyrka, hv 1 ken framställer Kristi nedtagande från korset och icke, som flerestädes uppgifves, är en kopia efter Rubens, utan ett särdeles godt, för sin tid till och med utmärkt origival, måladt af sedermera professorn vid konstakademien Jonas Hoffman i Rom 1766, har för kort tid sedan genomgått en grundlig och särdeles behöflig restauration. Taflan har blifvit lagd på ny duk, eller rentoilerats, som det heter på konstspråket — ett arbete, hvilket kan anses såsom ganska svårt i anseende till hernes betydliga mått (omkring 8 alnars höid och 3 alnars bredd) — samt vidare renBjorts från åldrig, mörknad fernissa, en eller annan yogre påmålning, dam och smuts, och erhållit ett nytt, lätt fernissöfverdrag. Ge nom hela detta förfarande har den mer än hundraåriga målningen fallkomligt återfått sin fordva färgglans och gör derigenom på betraktaren ett vida angenämare och mer uppIlyftande. intryck än tiliförene. Arbetet har utförts under förliden höst af hr R. Brunkal från Berlin, hit inkallad som tafvelrestauratör för vårt musei räkning, hvilken derigenom, äfvensom genom en mängd särdeles utmärkta restaurationer för museet, bevisat sig vara en grurdligt utbildad och genom långvarig öfning bepröfvad mästare i sitt fack, vida skild trån flertalet af de både inoch utländska tafvelförbättrare, af hvilka vi, tyvärr, haft mer än nog på senare tider. Utom Klars, församlivg är det änou endast Ladugårdslandets hvilken vidtagit en dylik åtgärd med sin gamla altartafla; denna senare: blet nemligen för ett par år sedan förträffligt återstäld till sitt forna utseende af den ut,ärkt skickliga konstnärinnan fröken W. Luodmark. efter att lyckligt ha undgått den hotande faran att vräkas i skräpvrån till förmån för ett underhaltigt arbete af pytt datum. Det Byves 033 verkligen nödvändigt, att ännn flera at Stockholms törsamlingar borde taga vara på de gamla, delvis förträffliga altarmålvingar och andra uppbyggelsetaflor, hvilka förvaras i deras kyrkor, men som nu merendels befinna sig i ett ganska bristfälligt skick. Vi tillåta oss särskildt att till vederbörandes uppmärksamhet anbefalla: Ebrenstrabls båda berömda taflor i Storkyrkan, bland de största och märkligaste målningar i he!a Sverige, altartaflorna i Maria och Katarina kyrkor, båda af den på sin tid namnkocnige Masreliez, altartaflan i Riddarholmskyrkan, de fem billerna i Tyska kyrkan m. fl, att ej tala om demånga längder af kyrkoherdeporträtt, hvilka förvaras i alla församlingars sakristior eller andra lokaler, och af hvilka ej få ega ett konstnärligt värde, utom det historiska som illkommer flertalet. Det är sanverligen på iden att något göres för att bevara de skater i målningsväg, som ännu finnas rikt spridda öfver hela vårt land; och det vore hufvudstaden värdigt att häri föregå med godt exempel. a