— Jornvägamöte i Stockholm. Ett antal godsegare och andra personer inom Södertörn hafva hos regeringen sökt koncession på en jernväg till utbamne för Stockholm att utgå från vestra stambsnan mellan Huddinge och Tumba stationer genom ividten af Södertörn till Nyväshamnen. Deras ausökan är tillstyrkt af vederbörande ersbetsverk, styrelserna för allmänna vägoch vattenbygg? nader samt för statens jernvägstrafik, såväl som af Stockholms samtliga ärmsta jernexportörer och andra framstående. medlemmar af Stockholms börs. De flesta torde numera vara ense om vigten för Stockholm och mellersta Sveriges bergslsger att få jernväg till uthamn för obehindrad export af jern och andra fabrikater äfvensom ladugårdsprodakter till Ryssland samt import derifrån af spanmål, talg, lin, hampa, uil, tågvirke, linfrö och oljor. Efter hvad man från tillförlitligt håll uppgifvit, äro just nu utsigterna goda att i England och Ryssland få denna bana tecknad. Landshöfdingeembetet i Stockholms län har sammanksliat ortens invånare samt andra för saken intresserade personer till ett möte i morgon onsdag kl. 10 f. m. i embetets sessionssal, Odens gata AZ 6, för att uttala zig rörande val af stationer å den tillämnade banan, de för bantågen lämpligaste afgåogstider m. m. Då det lärer vara angeläget att den begärda koncessionen skyndsamt beviljas, hoppas vi det landshöfdivgeembetet och regeringen på allt sätt påskyndar dess behandling, då det här ovanligt nog gäller att utan någon uppoffring från statens sida åstadkomma en för landet vigtig och behöflig jernväg att på svenska sidan svara mot banorna å ömse sidor af Finska viken, af hvilka den till Baltishport redan är öppnad och Havgöbeman besluten att om 2 år fullbordas. När nu östern sträcker emot oss två armar af hvardera omkring fyratio mils jernväg för vinterkommunikation med vestra Europs och önskar transitera Sverige för att undvika den svåra vinternavigationen förbi Gotland genom Öresund, vore det i hög grad oklokt af oss att ej å vår sida visa miaosta tillmötesgående. (D. B)