Fördelarne af Erstaviks uthamn hafva för några år sedan utförligt framhållits af Nya Dagligt Allehanda. En jernväg till Dalarö olefve dyrare än till Nynäs, utan att på ångt när så stora fördelar dermed vunnes, ivadan densamma egentligen blott förordas ar Dalaröboerna sjelfva. Enligt uppgifter från Landsort går hafvet nästan alltid öppet till Nåtarö, Mellsten, Järflotta, Yttre Gården och Landsorts båkand. Herrhamra och Nynäs hamnar ligga invid denna öppna och lätt tillgängliga hafsbugt, derifrån icke ett enda mellanliggande skär eller grund hindrar att hålla rät kurs på Hangö, Baltisport och inseglingen till Riga, Wisby och Nordtysklands kust. Då nan betänker fördelarne af att under vintertid ofta inträffande tjocka och snöstorm hafva rent farvatten till de vigtigaste punkter på Östersjöns kust, med hvilka Stockholm och bergslagerna fordra beröring, samt att detta förutom här ej kan vinnas på någon enda unkt af hela svenska kusten, så inser man ätt att en jernväg förr eller senare måste dragas till denna trakt. Utanför Herrhamra ligger en mils skärvård, som i någon mån försvårar inseglingen till hamnen, deremot kan man med en kurs komma från öppna sjön till Nynäshamnens båda inlopp. Herrhamra hamn är högst sällan belagd med is, som då alltid lätt af krattiga ångare kan genombrytas. Nynäshamnen tillfryser sällan så hårdt att den kan köras, men isen har dock någon gång uppnått en tjocklek af ända till tolf tum. Deremot har ati ionloppen isen i mannaminne aldrig öfverstigit sa tums tjocklek. Då vinterpostångaren Sofia i tisdags uppkom till Stockholm, gick den långa sträckor genom tre tums ig utan att farten derigenom mycket minzkades. Den uppgifves kunna gå igenom tio å tolf tums kärnis, således bör den ej få svårt att hålla hamnen ren, helst då detta högst erfordras på en sträcka af tolf till fjortonhundra fot. Herrhamra bamn är god, Nynäshamnen dock vida bättre och rymligare, så att den med lätthet medger anläggningar af alla slag i omfattande skala. I följd af ovanligt gynnsam mark kan en 3!a mils jernväg af statsbanornas dimensioner byggas från vestra stambanan mellan Huddinge och Tumba stationer till Nynäs för omkring halfannan million rdr och på den korta tiden af sex månader. Nynäsbanan utstakades först genom Sorunda, men blef då mycket dyrare och längre än den sist utstakade linien genom Westerhaninge, hvilken döck äfven kommer Sorunda till gagn — om än ej i så hög grad som en jernväg öfver Fituna, Källsta qvarn och Fållnäs, Skulle jernvägen utsträckas till Herrhamra, måste den följa Nynäsbanans sista utstakning från vestra stambanan ända ned till sjön Elgviken nära Nynäshamnen och vidare till Tottnäs gästgifvaregård, der den på tol famnars vatten skulle gå med lång viadukt öfver en hafsvik samt vidare fortsätta öfver Oxnö, Svärdsö och Torö till Herrhamra genom en ytterst bergig trakt, som utom er tunnel af öfver tvåtusen fots längd erfordrar så mycken bergsprängniog, att en jernväg till Herrhamra blefve mer än dubbel dyrare än till Nynäs, medan till dess follbordande skulle åtgå minst fyra gånger längr tid. Stockholm måste hafva jernväg till uthamn samtidigt med bergsbanorna och al dessa öppnas Frövi—Ludvikabanan sannolikt inom två år. Koncession å Nynäsbanar sökes af egendomsegare utmed densamma och är tillstyrkt af styrelserna för vägoch vat tenbyggnader och statens -jernvägstrafik, a samtliga större jernexportörer i hufvudsta. den samt andra framstående medlemmar a Stockholms börs. För att vinna ytterligar stöd för banan är ansökningen hänskjuatei till ortens hörande, hvilket skall ske på et möte utlyst att hållas inför landshöfdings embetet i Stockholms län den 28 dennes Det uppgifves att framstående affärsmär ämna taga saken om hand, så fort konces sionen beviljats och vi hoppas derför at regeringen vederbörligen påskyndar saken: afgörande. erna an