Jernvägarne norr om Stockholm från strategisk synpunkt. Det nu inträffade uppslag ijernvägsfrågan att tvenne bolag samtidigt bildas i ändamål att från olika håll bereda hofvudstaden jernvägsförbindelse med å ena sidan bergslagen, å den andra sidan norra Upland, Dannemora och Norrland, har föranledt en militär att med stöd af den under senaste krigsbändelser vunna erfarenhet framhålla den vid riksdagen måhända nog mycket förbisedda strategiska sidan af jernvägsfrågan i en artikel, som vi ansett oss böra meddela. De tyska härarne hafya redan sedan länge stått i hundratusental utanför Paris. Detta hade, sedan trakterna omkring Paris blifvit utsugna, för dem varit omöjligt, så framt de icke haft jernvägsförbindelser emellan Paris och de tyska depoterna, till hvilka de sålunda kunnat undanföra sina sjuka och sårade och från hvilka de i tid kunnat få nödig förstärkning i proviant, ammunition, krigsmateriel, trupper m. m. Tvenne fästningar, Metz och Toul, lågo på jernvägsförbindelsen emellan Tyskland och Tysklands anmarschhär och alla berättelser utifrån omtala hvilket afbräck dessa båda fästningars läge hafva gjort i tyskarnes transporter, ett afbräck så stort, att det blifvit beslutet att förmedelst en nyanlagd jernväg uadvika Metz fästning samt att allt 1 ET VEN Eg TNE rd EL EEE RTR SN SAL. a LES VE Md AT en ög ngn oe on ph