Article Image
stan oändligt utvecklas, sedan de genom nu! frågavarande bana lyckats vinna ständig till-gång till god marknad. Då härtill kommer att banan till allrastörsta delen af sin längd senomgår ett slättland, hvarigenom, äfvensom genom användande af lättare öfverbygnad, anläggningskostnaden kan nedbringas till ett pris af ungefär hälften emot hvad våra stambanor kostat samt att jernvägen råkar Stockholm, utan att nödgas vidkännas den större kostnad, som anläggandet af bangård och expropriation af jord derstädes skulle medföra, synes en aktieteckning oss väl förtjent af både större och mindre kapitalisters synnerliga uppmärksamhet. Räntan är för närvarande i Sverige uti allmänt fallande, och vi anse få tillfällen gifvas att med utsigt till god vinst säkrare placera sina penningar, Men, oafsedt den fördel som företaget sålunda måste bereda dem, hvilka deri deltaga, och bland hvilka vi, vid en blick få den redan synliga teckningslistan, bemärkt börsens första namn, bör härvid tagas i betraktande, att hufvudstaden såmedelst inom kort, vi ha hört uppgifvas 2 å 3 år, erhåller en, dess intressen fullt motsvarande, jernvägsförbindelse med de orter, med hvilka den har sin väsentliga handelsgemenskap, hvaremot, genom den, först efter 7 års förlopp färdiga, i onaturliga krokar gående norra stambanan, Stockholms handel föga men Gefles mycket underjättas; att det gagn denna jernväg bereder den i hufvudstadens grannskap belägna rika bygd, genom hvilken den framgår, måste återverka på Stockholm; samt slutligen: att derigenom jemväl befordras den icke mindre vigtiga Upsala — Margretehills-banan, till hvilken teckningen redan sistlidne vär var tullgjord och genom hvilken jemväl Dannemoras bergslag sättes i förbindelse med hufvudstaden. öst a ert Bas OSA ViN b ir 3 e J

28 november 1870, sida 2

Thumbnail