Article Image
nder vänliga tider råder en så idog verksaris ar et och en så liflig rörelse som här. Det är såte des lätt att föreställa sig att man i går morbö on med allting antiat än glada känslor mottog ide ch meddelade lvarahdfa den då ingångna jhs estämda underrättelsen, att Yapenbvilan ge ar förkastad. Den bitterhet, hvarmed man de ned anledhing häraf förklarat, att det nulhe cke återstode någonting afinät än la guerre loc outrance — krig på lif och död -— Haribe onu mer ökats-i den mån den öfvertygelse sa tbredt sig — och den predikas här af alla lit idningar — att ttderhändlingarnes inledanle blott varit en fint af Bismarck; för attlty jereda Metz-armen tillfälle att intaga de nya fit tällningar, som man velat tilldela densamma. at Mat trot här fellt och fast, att de neutrala li nakter, soil inleddö stilleståndsnaderband-gi ingarne, medvetet eller omedvetöl gåttti Bismarcks ärenden. (I: Innan detta bref når Stockholm känner b nan der genoii tnderrättelser från olika håll !p vida bättre; än jag för härvaratide kan göra o! här, alla omständigheter, öm stå i sathband ltt ned stilleståndsunderhandlingarne. Jag talat s derföre om dessa saker endast för att med-d dela, huru man för det närvarande här uppfi fattar dem, och jag vill i detta hänseendeln tillägga, ätt man här allmänt mottagit det intryck, och hyser den föfinödan; att manla från fransk sida hade inställt fiendtligheteraa )t noder de dagar underhandliogarne pågingo, på det iögelting skule inträffa, som kunde göra om intet den benägehliet att räcka handen till en uppgörelse, som man förmödäde att preussarne nu hyste. Åtminstone antages: döt att Parjs-armbn och Loire-armen hade af denna anieäärng förbållit sig stilla under dessa dagar. Härmed må nu etiellertid förhålla sig huru som helst, så är det visst att man här intet ögonblick afbröt förberedelsetom att kunna möta alla eventualiteter. Här exercerag bittida och sent och man möter öfverallt på gatorna stora transporter al lifsmedel och ammunition. Dessa förnöden heter, likasom åtskilliga handelsvaror för öfrigt; såsvm t: ex. stenkol och cokes, fortskaffas här i sådahä öfantliga lass, att man hos oss alldeles icke kan deroit göra sig en föreställnipg. På långa kärror, med ett par bjul om minst 6 fots dismeter, uppstaplar man hela berg at mjölsäckar eller stenkolssäckar. Jag räknäde I dag på morgonen på ett sådant lass 63 (säger sextiotre) mjölsäckar. Men så har man också hästar derefter. Man spänner efter omständigheterna, en; två, tre eller fyra jättestora elefanthästar måd de pgröfeta ben och former för ett sådant lsse, och alltid; då de äro flere, den ena framför den atidta Det är isynnerhet då man skall streta uppför de branta backarna, som ett större antal hästar användes. Jag bör nämna, till tjenst för dem, som icke känna Lyons och dess förstäders topografi, att medan de 8entrala delarne af staden ligga på en smal och temligen plan landtunga mellan de här sammanflytande floderna Saöne och Rböne, så klänga sig dess förstäder upp på kringliggande höjder; mot hvilka Södra bergen i Stockholm synas nästan som öbetydligheter. En del af de uppåt dessa stadsdelar ledande backarne äro, besynnerligt nog, lagda med tuktad sten och här halka de arma hästarne och ligga oupphörligt på knäna då d2 skola streta uppföre med de tunga lassen. Emellavåt är det tvärt stopp och man tror att det skall vara omöjligt att komma längre. Men i en handvänrdniog bafva en tjugu å trettio blusmän samlat sig kriog lasset, några fatta i de stora bjulen, andra skjuta på baktill, och så bär det af ett stycke tills! man åter kommit i farten. Ett mycket komiskt intryck gör det då man emellanåt ser en helt liten åsna spänd framför en sådan der jättehäst, som går i skalmarne. Vill man besöka den på sista tiden ofta omtalade förstaden Croix Roussen, som är belägen på en af dessa höjder, behöfver man likväl icke trötta sig med en promenad u;pför de dit ledande backarne. En jernväg förer nemligen dit, uppför en backe med ungefär samma lutningsförhållanden som Ragvaldsbacke på Södermalm i Stockholm. Hvar femte minut går en passagerarevagn uppföre och en uttöre denna höjd. Jag lärer knappast behöfva tillägga att det är med jerntrådslinor vagnarne föras upp och ned. Den gedgående vagnens tyngd bidrager dervid paturligtvis att lytta den uppåtgående, men I den föröfrigt erforderliga dragkraften presteras af en fast ångmaskin uppe på böjden. Färden kostar 10 centimes (aögefär 7 öre). Ingenstädes torde inflytandet af den npuvarande krisen vara så i ögonen fallande som i Croix Rousse. Denna förstad är den 1yonesiska sidenindustriens egentliga hemvist och man ser i dessa sex, sju, ja ända till åtta våniogar höga bus som kröna höjderna deruppe, uti hvartenda fönster iogenting annat än väfstolar. Under vanliga tider, då industrien blomstrar och alla I händer -hafva arbete, höres från dessa ofantliga hus iogentiog annat än de otaliga väfstolarnes oupphörliga klappande, men nuvar det öfverallt fullkomligt stilla och tyst, såsom I bade man gått man ur huse för att fira en Thögtid. Det har för mig uppgifvits att sidenindustrien ingalunda skall för ögonblicket ligga faollkomligt nere, ehuru den bedrifves i en mycket rioga skals i jemförelsemed förI hällandet under vanliga tider. Men vid de gator jag genomvandrade såg och hörde jag för min del icke en enda väfstol i rörelse. . Det inses lätt i hvilken hög grad denna arbetslöshet skall öka ställningens.vådor. Man söker emellertid så godt man kan sörja för Tarbetarebefolkningen genom att gifva dem arbete antingen vid förskansniogarne eller på e el -— 2 RR ma vp KR

18 november 1870, sida 2

Thumbnail