— Dykare-ångbåten Neptun, som byggts vid ingeniör W. Lindsbergs mekaniska verkstad härstädes, gjorde i lördags en profoch besigtningsresa utåt skärgården samt blef derunder godkänd och emottagen af beställaren, konsul Liljewaleh i Wisby. Det nya fartyget, som är bygdt af jern, har en längd at 145 fot och en bredd af 24,5 fot, är beräknadt att kunna inlasta 4500 centner på 9 fots djupgående, har 80 hästkrafters angmaskin efter Wolfska systemet, en dubbel ångwinsh å däck, hvarmed, förutom lossning och lastning, såväl ankarne kunna lyftas som ock, genom pumpars anbringande under winshnockarne, fartygets båda största lastrum kunna länsas i händelse af läcka. En särskild vatten-adjector är dessutom anbragt i maskinrummet. Fartyget är afdeladt med fem vattentäta skott och har en mindre, enkel men smakfull inredning för befäl och cirka 10 passagerare. Det hela, såväl hvad beträffar fartygets konstruktion som ändamålsenlighet i och för sin bestämmelse, gör stor heder åt Stora Warfvets mekaniska verkstad. Farten under besigtningsresan uppdrefs till 10!2 å 11 knop med 14 å 15 kubikfot stenkol. — Telegrafkabeln mellan Ståne och Riigen. I Sydsvenska Dagbladet läses: Vid i tisdags verkstäld undersökning vid Stafsten, i tnärheten af Trelleborg, befanns kabeln vära skadad, men man har ingen anledning att tro, att den blifvit afskuren, utan anser troligare, att skadan skett genom några på ett par mils afstånd från svenska kusten liggande franska örlogsmäns ankaren. — Arbetet på nordvestra stambanan, hvilket under sommaren bedrifvits lamt, enär anslagssumman i det närmaste var utsinad, har, sedan ytterligare medel erhållits,