Article Image
— Köping—Hult-jernvägen, skrifver en korrespondent från Örebro till D. N., har, som man vet, i Örebro en större reparationsverkstad, hvilken under årens lopp alltmera utvidgats och fullkomnats, hvad maskiner och öfrig arbetsmateriel beträffar. Verkstaden har, bland annat, ånghammaäre och en större vällugn samt andra för jernvägsvagnsbjuls reparationer nödvändiga inrättningar. Men denna jernvägsmateriel vårdas med mycken omsorg, hvadan reparationerna ej lemna verkstadens personal full sysselsättning, och man har derför på senare åren börjat der utföra ganska omfattande nybyggnadsarbeten. Så ha nyligen från denna verkstad utgått 14 nya godsvagnar af prydlig och förträfflig konstruktion. Vidare har man byggt en . kombinerad pöstkupå och I1:sta klassvagn, i hvilken senare, bland annat, ett nytt system för uppvärmning blifvit tillämpadt. Men — det bästa kommer till sist — från denna reparationsverkstad har i år också utgått ett nytt lokomotiv af samma Konstruktion som de öfriga, hvilka begagnats på denna bana, och, hvad arbetets godhet öch prydlighet beträffar, dels fullt jemförligt med, dels öfverträffande sina dyrare engelska kamrater. Lokomotivet har två hjul kopplade och drager med lätthet 35 lastade vagnar. Drifhjulaxeln och åtskilliga af de andra maskindelarne äro af bessemerstål. Då pannan afprofvades, hvilket skedde med hydranlisk press, uppdrefs trycket till 150 skälp. på qvadrattummen, och tätheten i fogarne lemnade intet öfrigt att önska — något ganska ovanligt vid äångpannors afprofning. Det enda anmärkningsvärda, som icke är nytt på detta lokomotiv — Frövi är dess nåmn — äro tre plåtar i pannans öfre del, hvilka kunde bibehållas af det gamla lokomotiv, efter hvilket Frövi är omeller, rättare, nybygdt. Kostöaden för detta lokomotiv uppgår till omkring 25,000 rår, eller 10 till 15,000 rdr mindre än ett dylikt lokomotiv af engelsk tillverkning skulle kosta. Såsom något egendomligt angående detta lokomotiv förtjenar nämnas, att man nu först, sedan lokomotivet längesedån är färdigt, är sysselsatt med att uppgöra ritning öfver detsamma. Arbetena vid Köping—Hults verkstad ledas af maskiningeniören J.,Cronin och verkmästaren G. Smith, båda engelsmän och utmärkta för mindre vanlig skicklighet i sina respektiva fack:

16 augusti 1870, sida 2

Thumbnail