NN mig att utgifterna ej skulle betäckas,om icke Mendelssohn lät förmå sig till att understödja företaget; framförallt skulle jag söka öfvertala honom till-att-medverkasom pianist, då man blott en gåpg under säsongen fått höra honom, och detta varit alltför litet för de talrika beundrarne af hans herrliga spel: Med största älskvärdhet lofvade mig Mendelssobn sitt mäktiga bistånd med tvenne nummer, nemligen Beethovens D-moll sonat och en rondo (Es. 9s) af hans egen komposition, med orkester. Då han -på.repetitionen satte-sig till pianot och jag rgaf orkestern tecken till att börja; uppsteg Mendelssohn helt hastigt och anmärkte, att rondon påtagligen saknade-en introduktion, och om en icke redan :hade annonserats, så skulle han spela något annat. : Nå, kanske jag innan aftonen får någon id6, den jag ensamt, utan ackompanjemang, kan använda som in!edning, ock (till mig jag skall ge er en vink, när orkestern SK börja. Så skedde ock på äftönen, och på ettunderbart sätt fabtiserade han sig väl öfver hundra andantetakter in: uti rondon: Han hade icke missräknat sig: detta solopreludium gjorde en ypperlig effekt och framlyfte på ett glänsande sätt orkesterns inträde. De tre eller tyra numren ur Undine gjorde ej: synnerlig effekt, och minst ouverturen som är något föråldrad i form och svag i uppfinding, och hvarvid man Kan kommaatt tänka på allt annat -n en vättennymf1). Bland de öfriga kompositioner af Serapionsbrödernas och fantasistyckenas skald som vid detta tillfälle uppfördes, intresserade mest en unison manskör af. de hedniska: fornpreussarnpe. ur Werners drama: Das Kreuz an der Ostsee 9). Denna kör ackompavjaras af blåsinstrumen1) 0: Mög Weber bar om denna musik fallt ett olika ftande omdöme. (Se Höfmanns biografi ef Hit2ig). 2) Denna originella. komposition är i klaverutårag meddelad såsom bilaga pti den äldre upplagan af nysspämnde verk )jvera,