Article Image
Om Stockholms handel och sjö fart år 1869 har hamnokaptenen härstäde Fingal von Sydow från trycket utgifvit et fonska omfattande och med en mängd tabel ariska uppgifter försedt arbete, hvilket många hänseenden bör vara af synnerligt intresse för våra sffärsmän. Detta hr vor Sydows företag är i öfrigt, sedan han fögs mer än ett års tid beklädt hämnkaptensplatsen, så mycket förtjenstfullare, som det är första gången från stadens hamnkontoi med dess rikhaltiga tillgångar å nödiga materialier, ett dylikt arbete offentliggjorts; dock ingå äfven deruti åtskilliga utförliga uppgifter, omsorgsfullt och icke utan uppoffringar inhemtade från andra båll. Arbetet säljes i hr Carlsons bokhandel vid Stora Nygatan å I rdr 50 öre exemplaret, Vi tillåta oss nu här nedan såsom prof lemna ett och annat utdrag, dock med förbiående af sådava uppgifter som under förliet och den förflutna delen af innevarande år förekommit under vår egen handelsoch sjöfartsafdelning. Beträffande den sedan fordna tider ännu rådande förbistringen uti magasinsförhållandena inom hufvudstaden med dess nu mot fordom betydligt ökade varutrafik yttras: Ofta och icke utan skäl hör man klagas öfver såväl beskaffenhet som läge af en stor del af härvarande magasiner. Att dessas beskaffenhet ej kan vara tillfredsställande är helt naturligt, då de flesta äro af äldre datum och således ej byggda och inredda efter nutidens bättre konstruktion, ej heller försedda med sådana inrättningar, hvarigenom varors uppläggning och uttagning underlättas. För större delen är äfven läget mycket ofördelaktigt. Den rad af magasiner, som vid södra stranden sträcker sig ifrån Stadsgården till Ersta, passar blott för sådana varor som ankomma med fartyg och uppläggas för att vid lägenhet ånyo skeppas till ineller utrikes ort. De flesta magasiner eller rättare magasinslokaler äro belägna i staden mel-. lan broarne vid der befintliga, trånga mörka och fuktiga gränder. Å Blasieholmen finnas dock några, hvilka i afseende på såväl beskaffenhet som läge lemna föga öfriet att önska. Goda och ändamålsenligt belägna magasiner äro dock för handeln i allmänhet af väsentlig vigt; de underlätta den och bidraga till dess utveckling. Aro de deremot af dålig beskaffenhet och för trafiken olämpligt belägna, så att deraf föranledas mer än vänligt dryga arbetsoch transPortkostnader, hvilka lagda på varan fördyra den, så verka de hämmande på rörelsen, och handeln drager sig åt avnat håll, der omkostnaderna för varors bei aning är mindre. Den tid hufvudstaden endast hade sjökommunikation för verkställande af större varutransporter, var det visserligen af mindre vigt hvarest godset upplades; men nu deremot, sedan jernvägen tillkommit, blir det ett oundgängligt behof att magasiner må finnas så belägna, att icke allenast fartyg kunna lägga intill dem, för att lossa eller Jasta, utan äfven jernvägsspår leda dit, så att lossning och lastviog kan ske från godsvagn omedelbart till tip eller tvärtom. Omkostnaderna vid godsets behandling blifva härigenom de minsta möjliga, hvilket är ett vilkor för att hufvudstadens handlande skola kunna bestå i den numera uppdrifna konkurrensen med andra orter. Sammanbindningsbanan, som under loppet af innevarande år lärer öppnas för trafiken, kommer att bereda hufvudsfadens industriidkare och affärsmän ett både billigt och beqvämt transportmedel emellan vissa stadsdelar och hamnplåtser, men blir af större vigt endast der, hvarest spåret ligger i nivå med och intill kaj eller magasin. Dessa ställen äro Skeppsbron, Stadsgårdshamnen samt hamnarne vid Klara sjö och vid Norra bangården. Af dessa är Stadsgårdshamnen den vigtigaste, och efter all anledning torde isynnerhet vår och höst vid denna hamnplats uppstå en betydlig trafik, erfordrande större utrymme än som för närvarande finnes. Ändamålsenligt vore derföre om jernbanspåret i Stadsgården utsträcktes till osshandels-societetens magasin strax öster om le 8. k. Söderbergs trappor, hvilket bör kunna ske utan särdeles stora kostnader, då staden eger amla barlastplatsen äfvensom f. d. jernvågen derintill. I mån af trafikens utveckling och tillväxt å de till Stockholm ledande jernbanor komma troligen flere af de Stadsgården varande boningshusen att förändras till magasiner, enär denna plats är dertill bättre passande än någon annan vid hufvudstadens stränder belägen trakt. Det är af stor vigt att gods i större partier, t. ex. spanmål, som å jernväg afsändes till hufvudsaden, kan genom jemvågens försorg utan omlastning transporteras till invid spåret beläget, i fraktsedeln uppgifvet magasin. Ankommer sådant gods med fartyg bör det äfven kunna lossas och direkte uppläggas i magasin så beläget att varan sedermera må kunna direkte aflastas till annat fartyg eller till godsvagn. Önksligt hade varit, om vid Brunnsbackens ordnande behofvet af magasiner i Stadsgården framhållits, då tvifvelsutan icke blott appareillen från

2 juli 1870, sida 3

Thumbnail