Article Image
Af hvad ofvan blifvit anfördt bör tydligen inses, att terrängförhållandet i hufvudsaklig grad inverkar på skilnaden i kostnad för bredoch smalspåriga jernvägar, och kan en bredspårig jernväg om terrängen, der den anlägges, är god, till och med blifva billigare pr mil än en smalspårig, som anlägges på mindre fördelaktig terräng. Sådant skulle äfven bli förhållandet med fera af dem, för hvilka förslag till jernvägskomiten, inkommit så att då t, ex. banorna Westervik—Östra stambanan och Filipstad—Mohn, med 3,59 fots spårvidd, 12 :s räler, och maximilutningar 1 : 60, kosta omkring 400.000 rår pr mil, komme banorna Helsingborg—Hessleholm och Carlshamn—Wieslanda, med 4,s3 fots spårvidd, 15 .:s räler, och maximilutningar för den förra 1: 100 och den senare 1:60, att endast kosta omkring 350,000 rår pr mil. Ofta framhålles såsom en fördel ensamt tillkommande smalspåriga jernvägar, att de kunna utläggas med mycket skarpare kurvor än bredspåriga. Härvid får jag anmärka, att då man å rörelsematerielen har ungefär samma bjulafstånd för smaloch basen a jernväg (såsom förbållandet är Drammönsbatian och de svenska bredspåriga banoriia i allmänhet) så möter hvarken i praktik eller teori något anmärkningsvärdt större trafikhinder för att hafva lika skarpa kurvor å den breda jernvägen, allt under förutsättning att man der8 ej afserstörre bastighet än å den smalare. Exempel från utlandet på bredspåriga jernvägar med skarpa kurvor finnas flera, och torde jag särskildt få erinrä om Semmeringbanan, på stora stråkvägenmellan Wien och Adriatiska hafvet. Å denna bana, hvars maximilutning är 1 : 40 och tåghastigheten 3 mil i timmen, ser man kurvor i rhängd med 600 fots,radie, och det oaktadt beägnas ä denna bana vanliga 4-hjuliga vagnar med fyra buffers, och af i öfrigt samma konstruktion som vägidarne å de öfriga österrikiska banorna. Endast särskild konstruktion å lokomotiven har erfordrats för att åstadkomma en ledrörelse sidvarts, men en sådan har äfven måst tillvägabringas å lokomotiven för de smalspåriga banorna i Norge. Sk ek kurvor förhöja emellertid betydligt underhållskostnaden för rörelsematerielen och banan, hvarföre jag ingalunda, hvarken å bredeller smalspårig bana förordar deras användande. I vårt land äro naturhindren lyckligtvis ej heller så store; att man dinat än undantägsvis kar blistds

1 april 1870, sida 3

Thumbnail