MA ÅG mv AR nå AR AROR RR RE RR RAA DINA RA : I spårvidden gemensam normalsektion, och äro des: i I normalsektioner uppgjorda efter följande grunde r I nemligen: -). För 4,83 fots spårvidd: t I Rälsvigten till 15 pr fot. kr spett so SI åde utför ii Sliper: Iden ssrssnanse sn 8 fot : Barlastensbredd i krönet 10 foty bk oa AT OKT i Dito djup 15fot Aifvesta jernväg s äro använda. sl Dito bredd i basen — 14 fot, ) på grömd af hvilka mått och då en fot bred rems 1 eller berma, afses å hvardera sidan af barlaste: -I banvallens öfra bredd antagits till 16 fot, eller san I I ma bredd som vägoch vattenbyggnädsstyrelse r I gillat för den under byggnad varande bredspårig Nässjö—Oskarshamnsbanan. ll För 3,59 fots spårvidd: r I Rälsvigten till 12 pr fot. . Sliperslängden........ 6,5 fot R Barlastensbreddikrönet 8,s fot en — Dito djup 1 fot arta Dito bredd i basen — 12.5 fot. . Sistnämnda mått skulle påkallat banvallens öfr bredd 14,5 fot, men har densamma å normalsek I tion minskats till 14 fot, hvarigenom dock endas 127, fot breda bermer erhållas på sidorna af barla sten. Utschaktningarna äro för båda spårvidderna be räknade: . i jord, 8 fot bredare än banvallen för att å si dorna bereda plats för 4 fot breda afloppsdiken hvilkas storlek naturligtvis äro oberoende af spår vidden, och i bera, 2 fot bredare än banvallen för att å en: sidan dels lemna utrymme för ett afloppsdike oci dels underlätta slipersutbyten. Sedan kubikmassorna uti ofvannämnda förslag blifvit jemkade i enlighet med de sålunda upp gjorda normalsektionerna; samt de arbetsoch ma terialpriser m. m,, som i kostnadsförslag vanlige kunna antagas lika, blifvit vid beräkningarna iakt tagna, uppgår kostnaden för de 10 bredspårigs hanorna till cirka 17,702,000 rär och för de 1 smalspåriga till 35,670,000 rdr, eller i rundt tal för de förra till 390,000 rår och för de sistnämn da till 324,000 rår pr mil. Deruti är dock icke någon kostnad för rörlig materiel inberäknad. emedan derna blir mycket olika allt efter banornas längd samt arten och omfattningen af den rörelse, som skall besörjas, och bar i de till jernvägskomiten inkomna kostnadsförslagen äfven materielen blifvit beräknad. till så omvexlande kostnad som från 20 till 80,000 rdr pr mil. Nyss anförda beräkning visar således att ifrågavarande 10 bredspåriga banor skulle blifva 66,000 rår pr mil dyrare än de tolf smalspåriga, men då för flertalet af de förra ifrågakommer dyrbarare stadsstationer, bör den derför beräknade högre kostnaden, som utgör 9000 rdr pr mil, fråndragas, då prisskilnaden minskas till omkring 57,000 rår. Härvid bör dock ibågkommas att denna skilnad ingalunda uppkommit ensamt genom dem bredare spårvidden, utan jemväl föranledts, dels af den 8 T pr fot högre rälsvigten, orsakande en kostnad af cirka 20,000 rdr pr mil, dels ock af de fördel aktigare ng och krökningsförhållanden, som beräknats för de bredspåriga banorna, och hvilka orsakat högre medelkostnad för dessa än om de i berörda afseenden varit mera lika med de smalspåriga. Samma måttsom Då det varit af intresse att närmare utröna den tillökning i kostnad som förorsakas ensamt af en ökad: spårvidd, hafva tvenne beräkningar, alternativt för breds och smalspårig jernväg å samma undersökta sträckning, blifvit uppgjorda i enlighet med ofvan beskrifna normalsektioner, samt aflemnade till chefen i styrelsen för statens jernvägsbyggnader och i den af honom nyligen från ånyo ket utgifna promemoria såsom bilagor intagna. Den ena af dessa beräkningar omfattar en ifrågasatt jernväg från Motala till Halsberg med maximistignining 1 : 100 och 12 E:s räler, föreslagen att byggas med 3,59 fots spårvidd och antagligen så utstakad, att den med hänsyn till byggnadskostnaden fördelaktigaste plan och profil blifvit vald, hvadan den lätteligen med tillgängliga kartor och handlingar kunnat alternativt beräknas för 4,83 fots spårvidd. Det andra förslaget. åter afser en jernväg Carlshamn—Wieslanda med maximistigning : 60 och 15 E.s räler, föreslagen att erhålla 4,s3 8 spårvidd, men alternativt beräknad med 3,59 ots. Å båda dessa jernvägslinier har byggnadscostnaden visat sig blifva för den breda spårvidlen omkring 15,000 rdr per mil högre än för den mala. Härvid får dock upplysas, att terrängen ör begge de nämnde jernvägssträckningarne liklar den i mellersta delarne af landet vanligen föekommande utan större svårigheter, men att dyika jemförande kostnadsberäkningar numera äfren gjorts för jernvägslinier i mycket svår teräng, såsom i trakten norr om Krylbo, och att kilnaden i kostnad då uppgått till om tring 30,000 dr per mil Häraf framgår således, att den enamt af spårviddens tillökning föranledda kostadsförhöjningen på långt när icke är så stor söm nan under disputen om de olika spårvidderna veat göra troligt. Att denna förhöjning, relativt till nläggningskostnaden i öfrigt, icke kan blifva synerligen stor inses lätt om man, med ledving af fvanbeskrifna normalsektioner, närmare gör sig eda för hvad som orsakar den ökade kostnaden, emligen: vid expropriationen 2 fot bredare område, uppgående per mil ill 1,28 .tunland, och med 10 procent tilligg för stationerna till cirka 11, tunnand — å 490 rdr, medelprig... rdr 600. vid iunderbygnaden 2 fot bredare bankar och skärningar. ostnaden härför torde förslagsvis kunna eräknas enligt en af norske jernvägsdiektören Pihl framstäld regel, likväl gälunde för svårare terräng än här i landet anligen förekommer, nemligen den, att varje qvarters ökning i bankbredden gör n tillökning i kostnad för jordoch berg-, prängdingsarbeten af 2240 rdr per mil, och iledes för ifrågavarande 2:ne fot ......... 8,960.P 2 fot längre trummor. Antagas dessa fverhufvud til 20-st.per mil; blir deras ummanlagda: tillökning i längd 40 fot — 15 rdrs medelprig ....ssd..s sesessrinssr ; 600. 2 fot längre landfästesmurar å broar och ägportar. Desså kunna förslagsvis antaas till 4 st. per mil, och blifva deras 8 ndfästen alltså tillhvpa-16 fot längre — 50 rdrs medelpri8:.....s..ss.sseessbess stoet sn 800. vid öfverbygnaden 1!7; fot bredare barlast. Utgörande per il; med 10 procents förhöjning för: ståonernma , 81 kubikstänger — 3 30 rdr 2430. 1, fot längre sleper. Dessas antal (med fot från midt till midt) uppgår, med ) proc. förhöjning för stationerna, till irka:15,800 st. och kosta cirka 20 öre pr .. mera än de korta. sleperna............s.. 3,160. Hvartill för administrationsoch diverse ostnader får, likasom i kpgtnadstörslag anligen sker, läggas cirka 15 procent ai örestående kostnader... ........ 2450. Summa köstnadsförhöjning per mil rdr 19,000. Ka a Af hvad ofvan blifvit anfördt bör tydligen ins, att terrängförhållandet i hufvudsaklig grad verkar på skilnaden i kostnad för bredoch nalspåriga jernvägar, och kan en bredspårigjernig om terrängen, der den anlägges, är god, till ch med blifva billigare pr mil än en smalspårig, c om anlägges på mindre fördelaktig terräng. Så-s ant skulle äfven bli förhållandet med fera aflt em, för hvilka förslag till jernvägskomiten, inkommit 1 att då t. ex. banorna Westervik—Östra stambaan och Filipstad—Mohn, med 3,59 fots spårvidd, s 2 T:s räler, och maximilutningar 1 : 60, kostar mkring 400.000 rdr vr mil. komme banorna Hel-!8 PTS