Article Image
tionerna, och kostnaden för sammanbindningsbanan behöfde således ingalunda genom den. na åtgärd anses förspilld. Vi ha bär i korthet antydt hufvuddragen i hr Sandells anförande, hänvisande dem, som önska en mera detaljerad kännedom af ämnet, till den broschyr, som hr 89. utgifvit, och hvilken innehåller en sammanfattning af de upplysningar han meddelat statsutskottet. Ingen lärer bestrida att saken är af den allra största vigt och förtjenar den allvarligaste uppmärksamhet. Det gäller, såsom man finner, i första hand en besparing af omkring 52 millioner på den nu beslutade bansträckningen; det gäller vidare en framtida besparing i trafikkostnaden å denna bana, hvilken kostnad måste blifva relativt billigare i samma mån som systemet står i ett riktigare förhållande till den trafik, som kan väntas uppstå å banan; och det gäller slutligen att bringa enhet i hela det system af banor, som behöfves i mellersta och norra Sverige, om dessa vidsträckta landsdelars behof af förbättrade kommunikationer skall kunna tillgodoses, Tager man alla dessa omständigheter i betraktande, så synes man knappast kunna tveka i afseende å det val, som här är att göra.

24 mars 1870, sida 2

Thumbnail