Iraga sig till hufvudstaden i stället för till Gefle, hvilket blefve fallet om banan sträcktes öfver Sala och derjemte skulle Sevallabanan medföra destora fördelarne för hufvudstaden att sätta den i förening med Westmanland och Örebro bergslager; — och detta allt förefaller mig så klart, sade grefven, att. den utarbetade dagakarlen från gatan bör kupna fatta detta utan ringaste. svårighet och jag tvekar heller icke att erkänna att jag hår lika mycken aktning för hans opinion, som någonsin för en vidtut sväfvande statsutskottsledamot: Ta: laren: framhöll vidare den ofantliga slättbygd, hvarigenom Sevallalinien sträcker: sig, den stora.samfärdseln mellan Westerås och Falun, hvilken är den mest befarna väg i landet o. 8. v. Medsamma raskhet och märkvärdiga kallblodighet som Salabanans anhängare debitera staten löften, hvilka aldrig någonsin blifvit gifna, med samma raskhet påstå deatt sträckningen mellan Upsala och Sala icke är ofruktbar. Men tal. hade försett sig med tvenne blad af geologiska byråns kartor öfver trakterna för de båda bansträckningarna och åto sig nu att alldeles klart visa buru saken förhöl sig. Han uppvisade det ena bladet, nästan helt och hållet gult. Detta är Sevalla, mina herrar, och den gula färgen, som ni alla se, är åkerleralv Derefter höjde tal. det andra bladet, som var rödt och grönt alltigenom: Men se här, mina herrar, detta ser ju briljant ut? — men den röda färgen är granit, den gröna krosstensgrus. Antingen ha dessa kartor: ljugit — eller ock ha norrländindarne diktat! TI en dylik trakt vill man sålunda förlägga. en pulsåder, som en talare ville kalla den, men denna pulsåder skulle inbringa lika stor behållning, som pulsådern mellan Jönköping och Filmbhult eller 0,861 procent af anläggningskostnaden, då deremot en bana öfver Sevalla skulle komma att träffa fyra bibanor och sålunda med mera skäl kunna benämnas en pulsåder. Talaren upptog härefter till bemötande det gjorda påstår endet, att jernvägen ej skulle kunna täfla med vattenkommunikationer och visade att flera banor bure sig mycket väl, samt att de till:och med mer och mindre utträngt ångbåtarne; Så hade linien Stockholm—Upsala förr trafikerats af 5 ångfartyg, Stockholm—Göteborg af 6, då deremot nu endast funnes 2 på hvardera. linien o. 8. v. När sålunda båda kartorna och sunda förnafte tagits till råds, så kunde enligt talarens tanka dennå Salabana aldrig komma till stånd, ty det år ej för sig att skapa trafik der ingen rörelse nnes. Tal förklarade slutligen. att han skull underkasta. sig hvilket beslut som helst, säke som. han vore, att aldrig någon jernbana skull komma att läggas i denna gränitspfängda trakt. (Forts fölier.