Article Image
väljas, hvilket af jermvågsbyggnadsstyrelsen blifvit benämndt Sevalla-ÅvgsholmenMuren Wansjö —Krylbo—Horndal—Storvik med antecknad byggnadskostnad från Thureberg till Storvik af 15,459,000 Irdr, men att, då under banans byggande bör tillses i hvad mån inom den beräknade byggnadskostnaden en ytterligare dragning åt vester jåter sig göra, banlinien bör upptagas under benämningen endast af Thureberg—Sevalla—Wansjö—Krylbo— Storvik. Jemföres nu till väglängd och anläggningskostnad denna sträckning med det alternativ af, Salalinien, som på samma sätt sträcker sig fram till Muren, Wansjö och Krylbo, finnes att Sevallalinien mellan ändpunkterna Stockholm och Storvik har företräde af att vara öfver 1, mil kortare, men i anläggningskostnad kräfver 2,617,000 rdr mera än Sala-linien. Z Genom uppoffring af nämnda summa är dock för en blifvande jernbanas byggande öfver Westerås till Köping vunnen en förkortning af inemot 2) mil, och en besparing i anlåggningskostnad af öfver 1 mill. rdr. Den derefter återstående större kostnad för norra jernbanans framdragande öfver Thureberg och Sevalla synes mer än väl motsvaras af de-förmåner för rörelsen i allmänhet, hvilken, såsom redan blifvit anfördt, denna riktning medförer; och då härtill kommer: att densamma jemväl i strategiskt hänseende eger ett afgjordt företräde; att de Upsala— Sala-linien omgifvande orter icke i industrielt hänseende äro af någon för landet särskildt framstående betydelse: att de derifrån gjorda erbjudanden af bidrag till lindring i expropriationskostnaden äro till en del mindre bestämda och i allt fall ej torde vara förtjenta af synnerlig uppmärksamhet vid afgörandet af frågan om den ena eller andra riktningens väsentliga fördelar; samt att en ny jernvägssträcka af 37, mils längd, i närheten af hufvudstaden, hvarigenom denna förbindes med orter, derifrån den redan nu hemtar en stor del af sina dagliga förnödenheter, icke kan vara ånnat än gagnelig samt komma att lemna icke obetydlig nettoinkomst, tvekar EK. M:t ej att-hos riksdagen föreslå antagandet af Sevalla-linien på det sätt här ofvan finnes närmare bestämdt. Sammanräknade kostnaden för östra banans fullbordande samt norra banans framdragande i ofvan föreslagna riktning till Storvik skulle då uppgå till 26,819,000 rdr. Den årliga kapitalbildningen i landet torde icke för högt uppskattas, om det antages, att, utan egentligt men för landets näringar, ett belopp af 4,000,000 rdr årligen kan för statsbanornas Pygsande inom landet upplånas; och skulie ett härtill begränsadt belopp, endast med de jemkningar, som för arbetets jemna bedrifvande kunna erfordras, varda årligen användt för statsbanorna tilldess de i den omfattning, hvarför redan är redogjordt, varda inom en tidrymd af 6 till 7 år färdigbygda, så torde någon särdeles känbar uppoftring för landet icke uppkomma genom den endast småningom växande amorteringen af denna nya skuld, helst genom afkastningen af de nya jernvägar, landet med ifrågavarande uppoffring vinner, och den ökade rörelse, som af dem kommer att å förut varande jernbanor föranledas, amorteringens fullgörande bör i icke obetydlig mån underlättas. Enär emellertid af de för innevarande år till nordvåstra stambanans fortsättning beviljade 3,100,000 rår, enligt riksdagens medgifvande, en million rdr redan under år 1869 blifvit å banbyggnaden utöfver de för samma år ursprungligen an slagna 3,090,000 rår använda, hvadan för innevarande år återstå 2,100,000 rdr för mnordvestra banan jemte 300,000 rdr för det till sammanbindningsbanan genom hufvudstaden hörande stationshus, men det icke för arbetets jemna gång kan vara gagneligt att detsamma under innevarande år minskas, anser K. M:t önskligt att för året anvisas ytterligare 1,600,000 rdr att till arbetenas fortsättande å nordvestra stambanan utgå. För sistnämnda stambanas fullbordande torde vidare för år 1871 böra anvisas återstoden af beräknade kostnader med 1,160,000 rår. Af hvad derefter utaf 4,000,000 rår återstår eller 2,840,000 rdr finner K. M:t 250,000 rdr böra användas för materielens tillökning, på sätt styrelsen för statens jernvägstrafik uti dess skrifvelse af den 12 innev. månad hemställt, samt återstoden anslås till arbeten å de 2 andra stambanorna med 2,590,000 rdr, hvilka synas lämpligast böra med hälften för hvardera banan utgå. Då vid slutet af arbetena å en bana det ofta måste inträffa att arbetsområdena inskränkas till några få, så att hela den förut anlitade personalen icke med fördel kan derå användas, men i förevarande fall det är af vigt att för de förestående stora arbetena kunna bibehålla det inöfvade befälet och manskapet vore det önskligt att i mån af behof ett belopp af högst 500,000 rdr af anslaget för norra och östra stambanorna redan under innevarande år kunde vara att tillgå för beredandet och företagandet af arbetena å nyssnämnda stambanor. å grund af hvad sålunda anfördt blifvit föreslår K. M:t riksdagen: att bevilja dels för innevarande år till fortsättande af arbetena å nordvestra — stambarttätfrnersrakresekigteRres TpirkeresennENa 1,600,000, samma arbeten................. 1,160,000. till anskaffande af förökad ma7 terielhonssssesspersvsrnnsögsr rr nnn are 250.000. samt till fortsättande af arbetena å de öfriga två ofullbordade stambanorna i ofvan antydda riktning med hälften till hvardera banan 2,590,000. 4 000,000, samt att medgifva ej mindre att, i händels någon del af det vid nordvestra stambanan använda arbetsbefäl och manskap, som för kommande år för de öfriga stambanorna blifver behöfligt, icke under årets fortgång kan eljest lämpligen sysselsättas, ett belopp af högst 500,000 rdr må af anslaget för sistnämnda banor redan under innevarande år användas till beredandet och företagandet af arbetena derå, än äfven att, i enlighet med hvad hittills i allmänhet blifvit i afseende å statens jernvägsbyggnader iakttaget det öfverskott, som oj gen kan uppkomma å anslaget till nordvestra banans fullbordande, må för annan stambana användasj samt vid jernvägsarbetenas utförande af K. M:t närmare bestämmas de orter, som statsbana eller bandel, hvartill anslag varder beviljadt, skall genomgå och de ställen den bör anlöpa. I afseende å sättet för anskaffande af de för ofvan omförmälda jernvägsbyggnader erforderliga medel anser K. M:t lämpligast, att dessa medel beredas genom ett större inhemskt amorteringslån i enlighet med hvad chefen för finansdepartementet uti härvid bilagda protokoll närmare utvecklat. -— 2: ALA nn Anda ammanin

27 januari 1870, sida 3

Thumbnail