Hungöreise, Sedan Kongl. Maj:t i nåder medgifvit, att för Postverkets räkving må anskaffaspett nytt jernångfartyg, särskildt afsedt för postföring vintettiden emellan Grisslehamn och Eckerö, ega de, hvilka kunna vara hugade ätaga sig byggandet deraf, att före ingången af Februari månad nästkommande år till Kongl. Generalpoststyrelsen inkomma med anbud å företaget; hvilka anbud, som skola vara förseglade, böra åtföljas af förslag till byggnadskontrakt Fartyget, som skall tillverkas af svenskt jern samt konstrueras och utrustas i enlighet med de för andra klassens passagerareångfartyg gällande föreskrifter samt i öfrigt enligt de närmare bestämmelser, hvarom underrättelse erhålles i Kongl. Styrelsens registratorskontor alla söcknedagar kl. 40 f. m. —2 e. m., kommer att blifva högst 70 fot långt och omkring 44 fot bredt samt får, med förråd af tvåhundra kubikfot stenkol i boxarne och alla tillhörigheter ombord, vara högst 434 fot djupgående akter samt vidpass 4 fot för; och skall fartyget, som för öfrigt bör, med förenämnda kolqvantitet m. m. ombord, kunna uppnå en medelhastighet, i smult vatten under fyra timmars oafbruten gång, af minst 8!.; knop, vara fullt färdigt att till postverket aflemnas vid slutet af september månad år 4870. Stockholm den. 9 December 1869. Kongl. Generalpoststyreisen. — (T104)