handelsfartyg, åtminstone blend dem som besök våra farvatten. voro deg tiden så djupgående 80. 16 å 18 fot. Mey sedan denna tid ha va, i ställ för de mindre fartyg, hvarmed fraktfarten fört fdkades, börjat användas större och mera djupg: ende seglande farty; jemte ångfartyg af störa d mensioner. Detta förhållande med sjöfarten ha äfven i Stockholms hamn gifvit sig tillkänna, oc uti en uppstäld tabell visa komiterade att unde åren 1859--1868 Stockholm i medeltal årligen be sökts af 12 å 13 fartyg med ett djup .af 18 fo och af 7 ännu mera djupgående fartyg; och tur der innevarande år hafva från sjöfartens Öppnand till den 14 omber bland de fartyg, som trafi kerat Stockholm, 16 st. logåt 18 fot, 10 st. 19 oc 1 fartyg mätt 20 fots djup. Härat synes tålunda, att redan nu ett djup a allenast 18 fot ingalunda skulle befinnag för tra fiken fullt tillfredsställande; och då vid ett före tag, sådant som dett et största afseendi torde böra fästas vid äfven kommante tiders be hof, så visar det sig än mera angeläget, att der förest nå farleden genom Stäket erhåller et en a minst 20 fot. Detta lärer också enligt öfverstelöjtnant Leijonanckers beräkning kunnz verkställas för den, i förhållande till hela kost: nadssumman jemförelsevis obetydligt Ökade utgiften af cirka 50,000 rdr, derest nemligen doseringen af kanalens sidor sålunda utsträckas nedåt, att kanalens bottenbredd minskas från 50 till 44 fot. Och på detta sätt utvidgad, skulle en farled enom Baggensstäket bereda trafiken emellan ufvudstaden å ena sidan, samt hela det södra Sverge och utlandet å andra sidan, högst vigtiga fördelar. I afseende å dessa fördelar är redan anmärkt, att i stället för tåen nuvarande, tidsödande och besvärliga omvägen skulle vinnas en af tindförhållanden mindre beroende, samt, från Dalarö räknadt, allenast hälften så lång farled genom skärgården till Stockholm. I hvilken mån distanserna i öfrigt omellan hufvudstaden och åtskilliga orter efve förkortade genom denna led, derom har kapten Fingal von Sydow lemnat fullständiga upplysningar uti det den 25 Februari 1863 offenttiggjorda utlåtande, till hvilket komiterade hän.8a. Men i samma mån gjökommunikationen med hufvudstaden underlättas genom Baggensstäkets upprensning till erforderligt djup, i samma mån beredes äfven handeln och sjöfarten i dess helhet högst vigtiga fördelar; och vid sådant förhållande måste detta företag också anses vara, icke uteslutande hufvudstadens angelägenhet, utan af sådant gagn för det allmänna, att detsamma är förtjent af understöd från statens sida. S Denna åsigt har också vid flera tillfällen blifvit uttalad af landets representation och bland annat vid 1858 års riksdag, som förklarade detta företag vara af den vigt i kommersielt hänseende, att riksdagen icke skulle tvekat lemna företaget understöd, såvida det icke då ansetts betänkligt, att till hufvudstaden öppna en djupare farled, invid hvilken befästningar ej funnes anlagda. . Det är äfven allenast denna omständighet som framkallat de betänkligheter, hvilka hittills skjutit å sido denna för sjöfarten så vigtiga fråga. Utan att nu yttra sig rörande befästnin; sfråans ställning till hufvudfrågan, uttala emellertid komitorade len öfvertygelsen, att den förstnämnda torde kunna lösas på ett sätt, som ej, genom alltför stora kostnader, omöjliggör detta företag; och sluta komiterade med att på det varmaste förorda letsamma med det tillägg likväl, att den nya-farleden måtte åstadkommas genom Baggensstäkete ipprensning till ett djup af minst 20 fot under Saltsjöns lägsta vattenstånd. Såsom af detta utlåtande synes, hafva) komiterade stödt sig på förut verkstälda ; indersökningar, men derjemte uttalat sin gen åsigt om frågans nuvarande ställning i. vfseende å de förändrade förhållanden angånde seglation, arbetsmetoder och arbetsprier som sedermera inträdt. Slöjdföreningen beslöt att med godkännanle af utlåtandet ingå till K; M:t med beäran att detta arbete må i enlighet med omiterades utlåtande företagas och af allnänna medel bekostas.