Article Image
redje året hade allmogen hunnit sätta sig in de nya förhållandena och insäg iu till fullo ördelarne af ångbåtskommunikationen, hvils en den också flitigt begagnade och blef nätan tröstlös om, såsom det ett par gånger ände, ångbåten genom någon tillfällighet en ller annan dag uteblef. Nu började allmogen på andra ställen än lem denna ångbåt anlöpte äfven känna beof af dylik kommunikation; nya bolag upp todo, deri allmogen med ganska stora sumnor sjelf ingick, och från nästan alla ångvåtsverkstäder i Sverge kommo ångbåtar af samma slag. Den ena linien efter den andra ippsöktes och försöktes med framgång. Båunda har på en tid af omkring 9 år uppstått en ångbåtsflottilj af icke mindre än 15 lylika ångbåtar, hvilka alla med vinst sysselsättas med att till hufvudstaden föra närmare och fjermare landsbygds befolkning och dennas jordbruksoch ladugårdsprodukter till hufvudstaden. Icke mindre än 154 platser anlöpas hvarje dag af dessa ångbåtar, och till en del af dessa platser nedföra hela socknar sina till afsalu i hufvudstaden afsedda produkter. De flesta af dessa ångbåtar, nemligen 13, tillföra produkter från Mälarens öar och stränder, och endast 2 från skilda delar af skärgården i Saltsjön. De flesta ångbåtarne återvända till landet samma dag och hemföra allmogen sedan den försålt sina varor. De deremot. som hafva så lång väg att tillryggalägga, att de endast kunna inkomma den ena dagen och utgå den andra, äro försedda med en s. k. Bondsalong under fördäck, der passagerarne logera under natten. Fördelarne af dessa kommunikationsmedel äro otvifvelaktigt stora för hufvudstadens invånare, men ännu större för egendomsegarne och allmogen, och en kännbar saknad skulle säkert uppstå å båda sidor om de nu upphörde. I stället för att de på längre afstånd från hufvudstaden belägna egendomarne förr icke kunde producera mjölk till afsalu, emedan varan icke kunde söt afyttras i hufvudstaden till följd af den långväga transporten, vare sig att denna skedde landeller sjövägen med dåvarande kommunikationsmedel, lärer nu, hvilket också synes af de mjölkqvantiteter, som hvarje dag inkomma med ångbåtarne, på flera ställen hela mjölkproduktionen från ganska stora ladugårdar gå till Stockholm och på många ställen hafva ladgugårdar upprättats; samma förhållande gäller hvad trädgårdsskötseln beträffar. Och utom det, att till hvarje egendom, som var belägen på någon af öarne i Mälaren, förr hörde en eller flera skutor, som under sommarens lopp voro upptagna med att föra egendomens jordbruksalster till hutvudstaden och som kostade egendomsegarne stora summor både i inköp och underhåll, lärer, såsom det berättas, till dagsverksskyldigheten för torpare och underhafvande äfven ingått att en gång hvar åttonde eller fjortonde dag ro till hufvudstaden för egendomens räkning — ett arbete, som vid hårdt väder kräfde stora ansträngningar. Vid de egendomar, som äro belägna på fastlandet och der förr landtbruksprodukterna fördes på hjuldon till staden, har, till följd af ångbåtskommunikationen, både tjenarnes och dragarnes antal kunnat till en del minskas eller mera kunnat användas vid jorden; och slutligen har det lyckats allmogen gerom detta kommunikationsmedel att uppehålla ett jemnare pris på sina produkter genom att i mindre qvantiteter men dagligen i mån af konsumtionen införa sådana till afsalu, då deremot den i fordna dagar måste på skutor införd större qvantiteter på en gång och hvilket förorsakade betydliga prisfall. Men likasom ångsluparne vid sin tillkomst ganska betydligt skadade hufvudstadens vidtberyktade roddarmadams-skrå, så hota dessa ångbåtar att, åtminstone under seglationstiden, göra intrång på mångleriidkerskornas område, enär landtbefolkningen, sedan stadsmyndigheterna beredt plats för densamma och dess produkter å Mälaretorget, föredrager att sjelf försälja sina varor i minut till stadsbetolkningen. Och det synes af den lifliga handeln, som skulle stadsboerna äfven finna det vara bättre att köpa af allmogen än af mångelskorna. De platser i hufvudstaden, der allmogen landar och försäljer sina produkter, äro förvämligast Mälaretorget och Rödbotorget. Tvenne af landsbåtarne lägga visserligen till lvid Riddarholmen, en vid Nybron och en lvid Räntmästartrappan; men vid intet af Idessa tre sistnämda ställen är bandeln så liflig som vid de tvenne förstnämda. bertrtkönkisokir ne sinnet on ned

17 september 1869, sida 2

Thumbnail