— En ny ångbåt med namnet Maria har i dessa dagar hit ankommit från Motala verkstad. Båten är bygd af garfstål, har 110 fots längd, lö!a fots bredd och är omkring 5! fot djupgående; är försedd med en enkel högtrycksmaskin, expansivt verkande, och gör 140 till 150 pistonslag i minuten med, såsom vanligt, 60 T:s ångtryck. Farten har uppgått till 12 knop vid de många profturer, som blifvit gjorda, deraf under de sista dagarne flera längre turer företagits inåt Mälaren. Inredningen å det lilla, vackra fartyget är enkel, men särdeles smakfull med 3 salonger och tre hytter jemte rum för besättning och gods. I instundande vecka kommer Maria att afgå till Petersburg och medför dit profver å räler af svenskt Bessemerstål och svenskt jern samt en mängd vackra jernoch stålprofver, i ändamål att derigenom göra Motala jernoch ståltillverkningar mera kända i Ryssland än hittills och för att der bereda afsättning å våra inhemska produkter. Fartyget föres af postångfartyget Polhems välkända befälhafvare kapten Höggren, hvilken dertill erhållit poststyrelsens tillåtelse, och besättningen är jemväl från ångfartyget Polhem. Kapten Carlsund lär sjelf komma att medfölja fartyget till Petersburg, der vi förmoda att det lilla välformade och snabbgående fartyget skall vinna kännares goda omdöme samt att de medförda profverna skola tilldraga sig den uppmärksamhet, att en vidsträcktare marknad för den svenska jornindustrien kommer att öppnas med Ryssand.