tidskriftens Junihäfte blifvit påvisadt. EBES (Insändt.) De två furstliga brudgåfvorna å konstutställningen i Göteborg. På :solennitetssalens ena kortvägg, till höger för den som inträdde från stora trappuppgången, hängde nederst tre stora oljemålningar, hvaraf två voro beställda af Damkomiten i Kristiania till brudgåfva åt prinsessan Lovisa). Den, som af de senare hängde i midten, var Hvalfangerbrigg lensende ind for Hjemhavnen, af Hans Gude. Vi se en hög brigg med låtsade kanonportar å skrofvet, fulltaklad och med svällande segel, under norsk flagg, för en god kultje inlöpa uti en fjord af den pittoreska, norska skärgården. På ena sidan af stranden bar klippan lemnat en liten, trång plats åt landtmanna-idogheten. Vi se en åker, icke ett åkerfält. Rågen har redan gulnat. Bredvid är en potatisjord. Blasten står hög. Vi fråga oss: skall denna jord vara tillräcklig att föda invånarne i de små fredliga husen? Ur en skorsten i ett af dem stiger röken upp från en eld, som helt säkert kokar föda åt någon eller några af hvalfångarne. Vi skulle så gerna titta in uti sjömanshemmets interiör! Men konstnären bjuder oss icke dit in. I stället visar han oss den smala fjorden med silfverglänpsande vatten ilointainen, hvilket emot den i skuggan liggande farkosten gör en behaglig, osökt effekt... Vattnet i främsta planet är beskuggadt af den höga klippstranden och väl hållet. Det återger, förutom några röda reflexer af den norska flaggan, en sann lokalfärg. Himlen är till större delen täckt af dessa transparenta moln, som för barnet synas såsom kardad bomull, hvaraf barnfantasien älskar att forma bilder, uti hvilka ögat förlorar sig. Det är bilder från jorden, flyttade högt upp. De förändra sig småningom, öfvergå i andra eller. försvinna. ur synkretsen eller hopa sig till massor och falla ner som regn. Allt detta vet barnet, men älskar ändock bilderna i skyn. På Gudes tafla finnas ej sådana molnbilder. De skulle störa vår uppmärksamhet, Molnen synas väl transparenta, men ändock i massor. Det är en varm himmel på sensommaren, gifvande en vacker färgkarakter åt det rörliga vattnet, som naturligtvis i den trånga viken är kortvågigt. Briggen är välkommen och välkomnad i hemmet. Två båtar ha skyndat ut. Men rodden får ej störa de välkomnande. Uti den ena båten reser sig den ena roddaren, vänder sig alldeles om och stöder sig på kamraten för att få riktigt sigte på vänner eller slägtingar, dem han väntar hem på briggen. Utienannan båt göra en gosse och en flicka sällskap åt en gammal sjöbuss, som lyfter på mössan, tydligen för att riktigt varskos från briggen. Huafvudet har hela hållningen af ett hjertligt välkommen. Ordet höres ej fram till briggen. Men gubben säger det ändå. Han hemväntar sonen. Och barnabarnen, som äro med farfar, luta sig långt öfver relingen för att om möjligt få se pappa på briggen. Från motsatt sida om den stora farkosten närmar sig en liten segelbåt med god fart. Det är kaptenens egen. Ått göra en kritik öfver detta arbete är ingalunda vår afsigt. Vi föredraga att förlora oss sjelfva uti ämnet och dess detaljer. Taflan tiltalar oss djupt och väcker ett innerligt deltagande för sjölifvet, hvars fröjdedagar äro räknade, men, om ock få till antalet, så mycket större i alla dimensioner. Närmre intill fönstren i solennitetssalen, men som sagdt bredvid föregående, hängde: Bedstemoders brudekrone, af Adolf Tidemand. Andtligen ha vi då fått komma in i det norska hemmet! Den förre konstnären höll oss länge ute. Och-briggen, som aldrig ville lägga till eller fälla ankare! Vi riktigt längtade till den norska bondstugan. Vigaå sakta dit in. Våra steg äro ohörda. Ingen irummet har blicken vänd emot oss. Så mycket bätre. Vi störa då ej. — Hvad är det? Hvad se de på? Det är bedstemoders brudekrone. Mormor har öpnat på kistlocket, i hvilket vi se litografierade porträtter af Carl XV och hans gemål, och framtagit sin väl förgylda bradkrona och sitt likaledes för) Den tredje taflan var Kärleksförklaringen af fröken Amalia Lindegren. Det är denna vägg af solennitetssalen, som finnes målad af G. Saloman på ett blad till det Album, som utaf de svenska konstnärerna öfverlemnades till den nyförmälda danska kronprinSessan. OO Oe