Den skandinaviska konstutställningen i Göteborg. SJETTE BREFVET. Den 29 Juli. . Djur och död natur. — Landskapet. — Arkitekturen. — Harinen. I djurmålning eger Sverge sedan gammalt en europeiskt framstående mästare, Kiörboe; han är dock på utställningen representerad blott af två äldre arbeten, den verldsberömda Öfversvämningen (reproduktion) och Räddningen, dess mötstycke. Båda äro för bekanta, att vi här skulle behöfva ytterligare framhålla deras ovanliga förtjenster, den förras dramatiska sammansättning och ypperliga karakteristik, den senares ljufva och varma stämning. Kiörboe har på utställningen en afgjord, dock ej olycklig efterbildarei Th. Lundh, hvars räf ganska bra återger detta djurs illistiga skaplynone. De yngre skandinaviska djurmålarne ha merendels öfvergifvit kroppsstorleken och betona öfverhufvud vida mer landskapet och det genremessiga än Kjörboe. Så framför allt den talangfulle Askevold, hvars båda ypperliga stycken Morgen ved et Skovtjern och En Feerge ved Fjorden tillhöra utställningens bästa landskap och djurmålningar på samma gång; så äfven G. Brandelius, som i fransk skola utbildat sin onekligen vackra begåfning, men likväl. äpnu torde behöfva något tukta sin I benägenhet för snabbmåleri; ty att dennainI verkat ofördelaktigt, särskildt på hans stora I stycke En sommarmorgon5, derom torde ej behöfva vidlyftigt ordas, då ja hvart öfvadt öga lätt ser, hur underligt inställda i-taflan ett par af djuren äro, och hur den jemngråa bakgrunden stiger nästan rakt upp, istället att sakta höja sig. En belägrad favorit röjer mer än föregående konstnärens qvicka komposition, men tillika hans alltför raska pensel. I liflig karakteristik och drastisk qvickhet öfverträffas han af Carl Bögh, hvars