att vänta på dem flera dagar, egentligen under Juli) t v och Augusti måhader. Det kan under den tiden vara en fördel för mindre fartyg att gå in på floden, oaktadt omkostnaderna äro betydligt högre. D Man kan gå in med 10!, fot (eng.) f.v.; ett mudt derverk är i gång, men synes ej uträtta stort. q För lossning af barlast måste man hyra pråmar, I som kosta omkring doll. 7 och taga ungefär 20 tons, då man har att kasta ut dem sjelf. Till P bäddning (som bör vara temligen hög under socY ker i mattor) får man vanligen sapanwood, för hvilket kan betingas en frakt af 15 till 20 sh. prlj ton. Mattor af god beskaffenhet, så att de vanli!y fen kunna begagnas 2 å 3 gånger eller säljas vid li ramkomsten, kosta doll. 10 pr 100, 7 f. X 4. Enin stewedore kostar 16 cents pr ton för socker, eller ls 3 cents pr bal för hampa och kaffe, då han äfven s för samma pris kastar ut barlasten. FH Färsk proriant är temligen dyr, omkfing 12! cents pr för kött. Förråd af alla slag äro dy-! rare än i Hongkong och Singapore. Tågvirke af Manilahampa eller coyr är dock billigt. Ingen docka eller skeppsvarf finnes; men fartyg, som. ej draga mer än 10, fot, kunna kölhala på floden. Allt skeppsarbete är dock mycket dyrt i Manila. Vatten betalas? med doll. 1, pr ton från vattenbåt. Doktorn kostar doll. 1!, pr dag, då man subskriberar vid ankomsten, för hvilket pris han går ombord dagligen och lemnar medicin fritt. Hospitalsafgiften är doll. 1, pr man om dagen. I HMmänhet är man ej utsatt för febrar och andra svårare sjukdomar i Manila, som anses vara en af de friskaste platser härute. Hamnumgälder för främmande fartyg, som lasta eller lossa på redden i Manila. 3 cents pr ton. Dito dito på floden i Manila. Fyrumgälder. 6 Hamnkaptenen doll. 3 å 6, i förhållande till fartygets storlek. Totspenningar å floden in eller ut doll. 1 pr fot. (På redden behöfves ingen lots.) Fartyg, som ej lossa eller lasta, betala ingen afgift. Spanska fartyg betala endast hälften af dessa umgälder. Det är sannolikt, att svenska och norska fartyg inom kort komma att betala lika med de spanska, hvarom vidare i åtföljande enskilda skrifvelse. Det säges äfven, att efter 2 år alla afgifter skola betydligt modifieras, men detta kommer att bero af den nya regeringen. Kommission för befraktningar är nominel 5 4, men reduceras vanligen till 3 å 2!, enligt öfverenskommelse. Vigt: 1 qvintal — 100 span. K, 1 spanskt I omkring, 2 procent tyngre än engelskt. 1 picul räknas i Manila till 140 eng., ej som i Kina till 133!3. Mvnt: Den spanska dollarn gäller vanligen 4 å 5 2 lägre än den mexikanska, så att en sådan diskont måste beräknas i de flesta fall, oaktadt stundom, när kursen är hög jemförelsevis med den i Hongkong, den spanska går upp till pari, och äfven, som nu, till något premium. Kursen räknas på London för 6 m., och 43 sh. är ungefärligen hvad som bör beräknas. I Post till Hongkong 2 å 3 gånger i månaden. På senare åren hafva de utländska husen i Manila etablerat sina egna afdelningar i Ilo Ilo och Lebu på öarne söder om Luzon, och skeppa ej obetydligt hampa och socker direkte från dessa ställen. Båda äro goda hamnar, och navigationen i dessa farvatten är ej mera särdeles svår, sedan nya kort och beskrifningar kommit ut. Angående Lebu har jag ej kunnat skaffa några upplysningar. I Ilo Ilo ligger man till ankars i sundet med större fartyg, men med 13 fot eller något mera kan man gå in på floden och lasta vid en kaj. För att lossa barlast får man hyra pråmar på omkring 50 tons, som kosta doll. 20. Ingen barlast får kastas i sjön. Till bäddni; St får man vanligen sapanwood, och i de flesta fall äfven frakt för den, fast liten; annars har man att köpa bambu till omkring I doll. 15 pr 100 om vintern, när floden är uttoror inne i landet, och omkring doll. 5 under regntiden. Mattor äro dyra, ungefär doll. 25 å 30 pr 100, men stora, så att 250 mattor äro nog för ett skepp på 1500 tons, och af god beskaffenhet. ) Vatten får man hemta med egna fat på ön midt emot. Färsk proviant billigare än i Manila; 8 å 9 cents för kött. Salt proviant och förråd stå or ej att få, så att man gör bäst i att vara försedd, 1 För lastning betalas 20 cents pr ton, för hvilket pris äfven barlasten utkastas fritt. . Hamnumgälderna äro som i Manila, men ingen fyrafgift. Lotsning in-eller ut kostar doll. 14, och lotsarne fås vanligen på Otton bank om man kommer göderifrån; de äro dock ej särdeles påassliga. ; p Fartyg kunna kölhalas på floden för mindre reparationer, om de ej draga mer än 13 fot; docka finnes ej a Ingen doktor och inga febrar. Frakter från Ilo, fio slutas oftast i Hongkong. Post till Manila 3 gånger i månaden. N Exporten från Filippinska öarne är långt ifrån så betydlig som den kunde och borde vara från så rika länder; allting är så betryckt af förordningar och monopoler och tjenstemän, och kommunikationerna äro dåliga, så att endast en ringa del af landet producerar något. Emigrationen af kineser har dock tilltagit och om den ej hämmas, och för öfrigt något liberalare åtgärder vidtagas från regeringens sida, hvilket man väntar, så böra dessa öar kunna med tiden exportera mångdubbelt mer än nu. Importen af samma orsaker obetydlig. Af artiklar, som kunna röra OSS, konsurseras jern till ett belopp af ungefär 16,000 pienlå årligen af alla sorter. Svenskt jern utgör häraf vanligen omkring 6000 piculs, lika mycket Chillington iron, och resten vanligt engelskt jern af simpel beskaffanhet. Detta senare börjar dock konina ur bruk. Kunde vårt jern sättas ned något billigare, så lär det ej röna svårighet att afsätta omkring 10,0 iculs deraf, Åtgången af stål är endast omkring )0 piculs årligen; på senare tiden har endast blifvit infördt efterhärmadt svenskt stål från Hamburg. Svenskt jern betalas vanligen här med doll. 5: 50 å 5 75 pr picul och det efterhärmade stålet med omkring dell. 7. För närvarande är dock jernpriset helt lågt till följd af en mängd engelskt iern, som kommit in och säljes så lågt som dol. Y. 26 pr picul för simplare sorter, hyilket äfven erkar då priget för vår vara. Stålet håller sig till ofvannämnda pris. Ni Assorteringen af svenskt jen bör bestå af 1 tum till 3 funi I bredd, största deien 1, tum, 13, tum samt 2 tam, helt litet öfver eller under, och endast !, å ?s tum i tjocklek; det begagnas för närvarande mest till hjulskenor, Rundt eller 0 svenskt säljer sig ej. . . Stål sändes vanligen i lika dimensioner af 33 tum, s tum, ?, tum, möjligen något mera , tums, Tull betalas för allt som kommer med guandska nn st HH 40 fartyg... sossar med 14 proc. ad valorem. Dito To med spanska fariyg från Europa........e Tr ) Dito d:e med spanska fari tyg från Bingapore .... 8 r . I Dito d:o med spanska for? tyg från Kina. so 9 an Tullvärdet för svenskt jern är dell 3:75 pr quintal, för stål dö; 6 pr dito. Omkostnaderia i Manila kunna ungefärligen ses af nedanstående pro forma sale af 500 bunkar svenskt stål, såldt på 6 månaders kredit från fartyg. fan hunkar stål — 400 piculs å doll.