Utdrag af on rapport från promierlöjtnant Annerstedt, dateraa Manila den 10 April 1869. Den förnämsta och intill senaste tider enda handelsplatsen på Philippinska öarna är Manila. Derifrån exporteras i stor mängd hampa och socker, samt något kaffe; risexporten är så godt som slut, sedan Bangkok och Saigon börjat förse Kina med ris. En del tobak utföres äfven oarbetad, men det mesta förbrukas vid regeringens cigarrfabriker i Manila och sändes sedan via Hongkong eller Singapore till Kina och Indien; jemförelsevis helt små qvantiteter gå till Europa. Hampan skeppas i temligen väl pressade balar, men är dock lätt, så att i certepartierna vanligen är inneslutet ett visst qvantum socker till bottenlag; annars fordras barlast. Sockret skeppas i mattor och är antingen torrt eller fuktigt, för hvilket senare vanligen betalas omkring 5 sh. högre frakt; det torra är dock at föredraga, om det står att få. För Eoropa beräknas engelska tons. Frakterna slutas för det mestai Hongkong, men stwudom äfven i Manila af fartyg, som gått dit fraktsökande. Det kan sannolikt vara skäl för fartyg, som vilja kem från Kina och ej kunna fö t6, utan måste gå ned till Singapore för att söka hemfrakt, att gå in till Manila på vägen, om frakt noteringarne derifrån för öfrigt se lofvande ut: man behöfver ej förlora mygken tid med någon dera monsoonex och är fri irån hamnumgälder om man ej tager lact derifrån. Manila är lätt at! göra an; den höga fyren på Corregidor är af för sta klass och synes långt; den mindre bör max ej räkna, den är af föga nytta och Lyser illa; like et fyren på pierhufvudet, som neppeligen kas skil jag från ljusen i land. Man ligger med större fartyg på redden och ha skydd mot NO. monsoenen al landet, 3å att inge .vpehåll ske ilastaingen; under den motsatta mon sövsen har man föga skydd; emedan hamnen ä så stor, tt temligen betydlig sjö växer upp; någr: olyckor lära Jack sällan inträffa, men ot DA hafva svårt att kora pt, så att man stundom sa mm 3