Article Image
. l ) j Å lofliga nöjen, som kunna stärka själ och kropp äro tillåtna. Arbetstiderna äro äfven ovanligt väl afpassade Läsning sker aldrig mer än 2 timmar i sender I Två timmars lektioner och 2 timmars omvexland promenad, gymnastik eller måltider. Sex timma: användas till lektioner hvarje dag och 2 timma till lexläsning och musik. Eleven är sålunda sys selsatt från 8 om morgonen till 8 på aftonen, utar att det ringaste öfveransträngas. Premier, hvilke alltid egga de mera begåfvade på de mindre be gåfvades bekostnad af sinnesro, finnas ej. Mar I skulle kunna tro, att då elevens helsa sålunda är hufvudsak, lektionerna skulle eftersättas; men det är ingalunda fallet. Vid med eleverna anställd examen, en examen som ej kunde vara förberedd, då ingen visste om vår ankomst förr än samma dag, visade sig eleverna inneha särdeles goda kunskaper i geografi, naturlära och lefvande språk. Det är nästan otroligt på huru kort tid eleverna lära sig tala och skrifva främmande språk; men så drifvas de ock på ett naturligt sätt. Trenne utländska lärarinnor bo på stället. Dessa föredraga sina respektive språks grammatiker på det egna språket; de tala beständigt under promenad och lekar till lärjungarne och på sådant sätt inläras alla tre språken lätt och väl. Till och med barn om 12—13 år redogjorde på de främmande målen för grammatiken. Eget är att vi årligen med stor kostnad utsända en mängd svenskor till främmande land, der de i ofta ganska tarfliga skolor sällan få höra något nytt och till följd af felaktiga metoder ej en gång läsa landets språk, men vi äro okunniga om en anstalt som denna, hvilken varat i 14 år, uppfostrat mer än 100 unga qvinnor till goda husmödrar (det största antalet lärjungar äro gifta) eller goda lärarinnor, som är belägen i vårt eget land och hvarest undervisningen, i anseende till den stora kostnad som nedlagts derpå, kan anses jemförelsevis billig. Men man går ju så ofta öfver ån efter vatten, så äfven här. Det bästa i anstalten är dock den rena qvinlighet, som är utbredd deröfver. Man kan icke nog loforda elevernas goda hållning och skick; intet opassande skratt, inga vårdslösa fasoner, som man så ofta ser hos uppväxande ungdom. De äro glada, frimodiga och uppriktiga, icke på ett uppsluppet, framfusigt sätt, som så ofta ursäktas såsom naturligt, utan på ett blygsamt, behagligt vis. Visserligen tillhöra eleverna i allmänhet förmögna och bildade hem — men äfven der herrskar nu för tiden så mycken efterlåtenhet i uppfostringsväg, att man nog kan tillägga skolan största förtjensten af barnens älskvärdhet. Hvad som äfven väckte vär uppmärksamhet var att lärjungarne få sysselsätta sig med sina egna kläders tillverkning och underhåll. Allt, som eleven rifver sönder, tillhålles hon sjelf att laga på en metod, som nära nog gränsar till skön konst. En af dessa hade rifvit sönder en tjock doffelkofta, en qvarters refva på två sidor; refvan lagades så utomordentligt väl, att intet öga, obekant med förhållandet, skulle kunna ha upptäckt densamma Sådant är icke oviktigt, ehuru det vanligen förbises. Den bevarande instinkten hos qvinnan kan ej nog utvecklas; den behöfves lika väl för den rike som för den fattige. Alla slags handarbeten, broderier, slätsöm och hålsöm drifvas der till fullkomlighet, utan tvifvel emedan föreståndarinnorna gjort det till sin specialitet. Slätsöm läres efter fröken Scballenfelds metod, och vi sågo der dukar en aln i fyrkant, med prof af all slags slätsöm och broderi. Eleverna hafva ock i lärarinnorna goda efterdömen, ty de sy alla sjelfva sina kläder. För musik är väl sörjdt. Sex pianos finnas på stället och tvenne utmärkta musikaliska lärarinnor, elever af van Boom. När någon af lärjungarne uppnått tillräcklig skicklighet, tages violackompagnement från Göteborg och små musiktillställningar uppföras dels för att vänja eleverna att höra god musik, dels för att lära dem uppträda i sina hem utan alltför stor blyghet. Det förstås af sig sjelft, att inga andra vid sådana tillfällen äro närvarande än skolans personal eller tillfälligtvis besökande föräldrar. Barnen erhålla äfven en god religionsundervisning, dels af föreståndarinnorna, dels af en lärare från Göteborg, af hvilken de äldre flickorna äfven konfirmeras. Andan inom anstalten är varmt religiös utan öfverdrift. Barnen lära sig att älska Gud och menniskor; man lägger här ej vigt vid teologiska spetsfundigheter, ofattliga för barnahjertan, utan på en sudsdyrkan i anda och sanning. Har ett barn feat, anger det vanligen sig sjelft. Såsom ett bevis på den goda anda, som herrskar i anstalten, må nämnas, att ehuru trädgården om höstarne är full med de skönaste bär och frukter, barnen aldrig vidröra desamma. Det är ju ganska betecknande ör 9 till 16 års flickor. Intet spioneri eller hemighetsmakeri tåles inom anstalten; vill någon ny. zomling införa detsamma, mötes hon af en sådan ikgiltighet, att hon, efter att ha gjort sig vigtig några dagar utan att någon brytt sig derom, blir enkel och naturlig som de andra. Vårt slutomdöme om anstalten är särdeles förlelaktigt. För barn, hvilka genom föräldrars frånle sakna hem, eller för sådana barn, hvilka till öljd af föräldrarnes ställning i lifvet ej kunna få len vård och undervisning som erfordras, anse vi lenna skola särdeles passande, just emedan den så nycket som möjligt närmar sig idealet af ett godt em. Barnen blifva här omfattade med en förtåndig ömhet, som icke förbiser felen, men rättar lem med en mild fasthet. Också äro lärarinnorna ch föreståndarinnorna omfattade med stor kärlek ch beundran af barnen. De senare se i dem sia bästa vänner och behandla dem derefter. Alri a 2aan läroanstalt inom eller utom hafva vi i na, al undet känt oss så belåtna, så öfvertygade om den pension Då landet ytta och väsignelse en god hel) I t In göra åt den ungdom, som är anförtrodd i ess vård, som i skolan vid Partilled. RN ——A— rn mA UL I

10 juni 1869, sida 3

Thumbnail