En högre uppfostringsanstalt för flickor. I Stockholms-Posten läses under rubriken Partilled följande reseskildring, undertecknad af signaturen J. R., hvilken betecknar en of Stockholms utmärktaste lärarinnor: Hvad är Partilled? Jo, det är en högre uppfostringsanstalt för unga flickor, hvilka der i ett angenämt och beqvämt hem sysselsätta sig med sina studier. Skolan ligger en halftimmas väg från Göteborg, vid jernvägsstationen Partilled, och förestås af tvenne systrar, fröknarne Hilma och Emilie Zander. Båda föreståndarinnorna voro oss till mötes, och vi fördes af dem öfver en stor borggård, barnens lekplats, till det gamla slottet, in i första våningen, der matsalen, musikoch mottagningsrummen äro belägna. Som det var sent då vi anlände, höll man på att änka till qvällsvard i den stora matsalen. På slaget 8 ringdes på en klocka, och inom en minut voro alla husets invånare församlade. Omkring 20 unga flickor från 9 till 17 år slogo sig ned kring ett stort bord och läto sig smaka af den väl lagade och rikliga maten. Efter suptn gjordes bön, ett par psalmverser afsjöngos och ungdomen gick till sina sofrum. Dagen derpå och den följande egnades till ett noggrannt skärskådande af hela husets inredning, från källaren och till vinden. Öfverallt möttes vi af ordning, snygghet och trefnad. Ingen instängd vafd luft, ingenting af kasern. Hvarje barn hade sin fina bädd, sin egen tvättställning och uppsigten öfver sin garderob. Fönstren till soframmen stodo öppna dagen igenom, då barnen ej voro der. Skolrummen voro höga, ljusa, väl försedda med kartor, lober, väggtaflor och dylikt. En stor, svart tafla fanns i hvarje rum. Bredvid skolrummen, som alla voro belågna i andra våningen, var ett litet bibliotek, försedt med goda barnböcker samt en del stvalda romaner, till barnens tjenst. På min fråga, om de ej fruktade romanläsning för de unga flickorna, sad ep af föreståndarinnorna: Vi ba till grundgats att lemna barnen en viss frihet i val af läsning, ej så att de här få läsa hvad som helst, långt derifrån, men då vi öppet tillåta dem att läsa några goda af oss sjelfva utvalda romaner, behöfva vi ej frukta att de i smyg förskaffa gig dåliga. Vår tanke är den, att man genom läsning af goda rominer förvärfvar sig stor menniskokännedom, Ett ting förvånade och anslog mig isynnerhet, den känsla för det sköna, som öfverallt visade sig. Allt i mottagningsrummen var vackeri; de fina gravyrerna på väggarne; de mjuka och dyrbara bordtäckena; de stora, gammaldags trymåerna och spislarne. De qvarglömda noterna på det präktiga pianot inbjödo till pröfvande af detsamma. Blommor funnos i alla ram. Till och med i skolrummen hade barnen ordnat de vackraste buketter. Allt tog sig också så väl ut i det gamla slottet. Hur underligt vexla icke tidsförbållandena! Der, hvarest fordom rika herrar lefde och inredde buson efter sin beqvämlighet, der springa nu skaror af glada barn, som fylla de höga salarne med Jjudet af sina röster. I forna tider plundrade kriarne olyckliga folk och byggde borgar för rofvet. fa uppför staten palats Åt fattiga barn och erkänner undervispingen som en lifsfråga, under det att de af rof uppförda slotten blifva ruiner eller förvandlas såsom denna till en enskild skola. Vid sidan af lekplatsen står ett gymnastikhus, der bornen en timme dagligen öfva sig i allehanda kroppsrörelser. Alla till skolan hörande apparater äro uppfunna af dr G. Zander, föreståndare för mediko-menaniska institutet i Stockholm, Bred vid. gymnastiken finnes ett lites varmbadhus, der barhben efter gymnastiken vintern om få varma bad. Detta hus är nyinredt med stor kostnad, men det se vi aldrig på, sade en af föreståndarinnorna, då barnen befinna sig så väl af baden För sjuka barn finnas särskilda sjukrum och badanstalter och då barnen blifva konvalescenter, tilllåtas de ej att gå i förstugorna mellan våningarne, ntan komma genom en spiraltrappa den inre vär n från den ena våningen till den andra. En stor trädgård och park, kti hvilka lärjungarne på fristunderna få leka och promenera, omgifva det gamla slottet, . Hvarje dag, sommar och vinter, företaga elever och lärarinnor långa promenader i den omgifvande, berrliga nejden (ibland medföres aftonvard eller andra förfriskningar), hvilka extra nöjen äro mycket omtyckta af lärjungarne. Då insamlag blommor, då beses rjättegrytornav och de ovanliga bergformationerna I trakten. Om sommaren är badning i ån ett stort nöje, äfvensom simning. Om vintern användas lofstunderpa till kälkoch skridskoåkning, Med ett ord, alla npptönkliga