artyget Sten Stare fördt af kapten Angf wtf Då undgren och som i många år underhållit trafiken mellan hufvudstaden och Gefle, der det har sitt rederi, som är Gefle ångfartygsbolag, har under den nu tilländalupna vintern vid ingeniör W. Lindbergs mekaniska verkstad å Stora varfvet h des undergått en så betydlig förändring, att det numera motsvarar såväl tidens ford: gar, hvad passageraretrafiken beträffar, som aktieegarnes förhoppningar på att bära sig, såsom man kallar det då ångbåten lemnar något öfverskott, sedan driftkostnader och aflöningar blifvit utbetalta. Fartyget har nemligen erhållit nya sidohjul efter Morgans system, hvarigenom det blifvit möjligt att borttaga en af de tvenne ångpannor det hittills haft och likaväl göra större hastighet med last än hvad det förut gjorde. Att härigenom en icke oväsentlig fördel vun nits bevisas deraf, att då fartyget lastadt förut konsumerade 40 kubikfot kol vid 8 qvartmils fart, nu med samma last kan as till 10 qvartmil i timr å af endast 26 kubi erhållit, genom den ena ångpannans borttagande, en tillökning i lastrummens rymd af omkring 3000 kubikfot, vidare har fartyget blifvit omkring 890 ctr lättare, erhållit en ångwinch och förstärkningar å skrofvet, och slatligen har det ett icke obetydligt kapital reserveradt i den ena ångpannaus och den ena skorstenens förflyttande i land framtida behof. Rörande hvad till passa sfiken hörer kan nämnas Mn som man vi n Gefle H fart ygets d genom dörrar på förvit apterad till en ganska prydlig och varm vistelseort för däcksp gerare, hvilka na skyddas från att ned i maskinrummet derizenom att maskineriet blifvit totalt inbygdt och försedt med ett skylight, som endast kan öppar in kommändovrygg ringens utförande hedrar och renommerar S varfvets mekaksfad, ty ett vi re och solidare arbete än hvad som agdt på de nya skofvelhjulen kan näppeligen någon verkstad iandet uppvisa. Fartyget gjorde i går rmiddag en profoch besigtnir ården, men i anseende till vädret, som oupphörligen iga stormbyar, kunde ingen best Dock har det för några dagar sedan undergått enskildt prof, hvaraf visade sig att detsamma utan last gjorde i medeltal 11,2 och h mils fart och detta utan doc g fartygets rengöring och målning i botten, som sedandess är verkställd. Från och med i morgon intager fartyget sina reguliera turer på Gelfl e.