uppstå å en bana, synes således linien öfver Thureberg och Sevalla ega ett temligen obestridligt företräde framför Sala-linien, och ifven i militäriskt afseende erbjuder den fördelar, då densamma på icke synnerligen stort afstånd från hufvudstaden bryter af mot det inre af landet och således är vida mindre än Upsala-banan blottställd för att kunna af en iende afskiäras. I afseende å det belopp, som denna gång skall anslås till Nordvestra stambanan synes icke någon meningsskiljaktighet förefinnas. Deremot torde en soch annan invändning komma att förspörjas mot det tillstyrkta anslaget till bangård i Stockholm, hufvudsakigen på grund af den af hr Wallenberg an;ydda principiella betänkligheten mot användandet för detta ändamål af Handelsoch Sjöfartsfondens tillgångar. Något besynnerigt skulle det emellertid vara, om representationen skulle afvisa ett erbjudande af reveringen att af medel, som stå till hennes a förfogande, använda en betydlig summa till fyllande af ett behof, som är så oafvisigt, att Riksdagen i alla fall icke lärer kunna undandraga sig att inom ett eller annat års förlopp för detsamma anvisa medel. Iy icke lärer det väl falla någon enda menniska in, stt ett stationshus skulle kunna umbäras på sjelfva hufvud och knutpunkten i jernvägsnägsnätet, under det staten bekostat prydliga och dyrbar i i örre oeh mindre landsorts: xr och der vid vigtigare stationer på landspygden. Särdeles oändamälsenligt igt vara, or lenna oundv f nanhang med ga pågående arbeten i gsbanan, då man kan anli da personal och begagna den fa ansk: rie. En betydlig nadsmaterialier lära äfvenledes redan vara a för medel som jerny styrelsen hafi till sitt förfogande, och skulle således vara en svår missh shållning tt uppskjuta arbetet. Föröfr ä detsamma som vi anfört i afs slagen till stambanorna, att man försumma att under det arbetspriserna äro vanligt bil otföra ett arbete, som i alla fall måste verkställas. KEENAN TAKSOL