Article Image
. Efter några års afbrottijernvägsstriderna, ! börjar i morgon åter en hufvuddrabbning il! denna vigtiga angelägenhet. Vi tro emeller: tid, att man denna gång har anledning lyck! önska sig dertill, att de skilda åsigterna och ! de stridiga intressena uti jernvägsfrågorna,! icke ha utöfvat något sådant inflytande på partivildningar inom Riskdagen och på be-! handlingen af andra ärenden, hvaröfver man l! under de stora fejderna tillförene hade att: beklaga sig. Man skall nu gruppera sig, på )! grund af åsigter och intressen, med särskildt : afseende på besluten rörande jernvägsanläggj ningarne, och dessa grupperingar skola, för-! moda vi, åter upplösa sig så snart striden är ; utkämpad. ; Jernvägsfrågan, sådan hon nu föreligger, j : 4 l j 1 är ovanligt komplicerad. Riksdagens beslut påkallas icke blott i afseende på bestämmandet af sträckningar och beviljandet eller vägrandet af anslag till stats-banor, utan äfven i afseende på det finansiella systemet för fortsättningen af statens egna jernvägsanläggningar och formen för det understöd, som staten framdeles kan komma att lemna föråstadkommande af enskilda jernvägsanlägg! ningar. ! Hvad sättet för statsbanebyggnadernas ! fortsättning angår, synas dock de förslag, ! s 1 I som blifvit bragta å bane om ett öfvergit-S vande af det hittills följda systemet, så att byggnadernas utförande, i stället att direkt af staten verkställas, skulle anförtros åt enskilda bolag, ännu icke ha vunnit meningarne så för sig, att det skulle kunna för närvarande hafva bestämd utsigt att vinnall framgång. Beträffande formen för medde-l! lande af understöd för enskilda jernvägsan-4 läggningar, synes erfarenheten ha gifvit vid handen, att det hittills begagnade systemet 4 med låneförsträckningar visar sig förbundet4 s : : i j med åtskilliga vigtiga olägenheter. Mot beviljande i stället af räntegarantier framställer statsutskottet flere betänkligheter, som synas ganska giltiga, och man synes således icke gerna ha något annat val än att biträda utskottets förslag, att understödenmeddelas i form af direktanslag till någon del af anläggningskostnaden. Ett beslut härom är af icke så liten vigt, då de bolag som kunna ifrå komma att bildas för enskilda jernvä läggningars utförande, få en antydan om hvad de kunna hafva af staten att vänta och hoppas. Någon praktisk tillämpning för ögonblicket får det deremot icke, ifall Kamrarne biträda statsutskottets åsigt, att ej vid denna Riksdag bevilja något understöd åt enskilda : jernvägsbolag. De egentliga och hufvudsakliga tvisteäm!1 nena blifva emellertid frågan om norra stambanans sträckning, samt frågan huruvida några medel nu skola beviljas till arbeten å norra och östra banorna eller ej. Härvid är dock att märka, att ett beslut om norra banans sträckning får ganska ringa betydelse, såvida icke medel anvisas till arbetenås påbörjande. En kommande Riksdag är på intet sätt bunden af ett sådant principielt beslut, och man kan taga för fullkomligt gifvet, att det eller de intressen, hvilka nu skulle blifva besegrade, komme att vid nästa Riksdag, då genom medels anvisande beslutet om banans byggande verkligen skulle fattas, uppbjuda alla sina krafter för att kull denna riksdags beslut. Striden skulle blifva lika liflig och utgången lika oviss, som om det nu ifrågasatta beslutet aldrig blifvit fattadt. Vill man verkligen, att striden om norra banans sträckning nu skall definitivt utkämpas, så må man också anvisa något belopp, som kan pröfvas lämpligt, till påbörjande af arbetena å den linie, för hvilken Riksdagen nu besluter sig. Men det är icke blott angelägenheten att få den nämnda tvistefrågan en gång för alla afgjord, som synes göra det välbetänkt, att vid denna Riksdag icke inskränka beviljandet af medel till jernvägsbyggnadernas fortsättning endast och allenast till den nordvestra stambanan. Då man numera är från alla sidor ense derom, att banan Norrköping— Nässjö skall inom den närmaste tiden anläggas, och, likaså, att den s. k banan skall oförtöfvadt: byggas, Y 1 det icke vara rätt välbetänkt att lemnal obegagnad den nuvarande konjunkturen, då jr arbetslönerna äro mycket billiga och då tilljs f följd af ogynnsamma för! en en arbetslöshet är rådande, till följd af hvilken statens uppträdande såsom arbetsgifvare skulle ö verka särdeles välgörande. Med vi också, att den ledamot inom tionen, som under flere a i pat för inskränkning af ett minimum, nu funnit föreslå någon utvidgning ar hvari statsutskottet velat bedrifva de beten. Vi tro också för vår del ait de serna behöfva på annuiteten på denna summa icke för stor betydenhet och några svårigh ej torde möta att upplåna summan. Det torde icke heller förbises, att om manjr vill inom rimliga grän 2 fattning, i hvilken jernvägsbyg; sättas, så vinner man de krare om man med sig (ö af sådana linier, som i a oförtöfvadt komma till utföran genom att afsiå allt, förmår an sådana banor att inga uti och fi dana väldiga koalitioner af en hvartill symptomer redan för: varande Riksdag och hvilka till en följ kunna uppträda vida fastar i med mera praktiskt urpvårlig denna gång varit händelsen. Hvad norra banans s måste det medgifvas, att sg ganska brydsam, hvarföre man också se mängd olika förslag framställas. För del ha vi aldrig lyckats komma under med de fördelar, som den skulle kunna erbjuda, och vi bekämpade derföre efter bästa förmåga beslutet om Upsala-E banans byggande. Nu har dock denn kommit till stånd, och naturli ställningen — derigenom något I sig sjelf har dock Uj icke derigenom blifvit förmåänligare än förut. Detta har man deremot försökt samma genom en nu föreslagen kniog tilll Avesta, genom hvilken denna linie skulle nå-u got mer närma sig bergslagen, och detta ärle. visserligen någon liten förbättring å den-ti samma. Men det inkast kan dock alltid göras mot denna sträckning, att den framgår genom trakter, som icke kunna gifva jernvägen någon särdeles trafik och att den icke tillfredsställer hvarken Uplands eller Westmanlands vigtigaste behof af kommunikatioper. Man har försökt medelst ifrågavarande bana lösa det kinkiga problemet att med en enda jernväg tillfredsställa kommunikationsbehofvet på ett så bredt landområde, som det hvilket af banan genomskäres, och vi tro 44 datta Alltid mäacta Mm -—-5 gam iualan Man af

29 april 1869, sida 2

Thumbnail