I Dödsstraffet, diskuteradt på Otaheiti, Professor Schaible i England ingår, i en nyss utgifven skrift, uti en skarp kritik af de religiösa grunder, som i engelska parlamentet af öfverhusets biskopar framhållits för dödsstraffets bibehållande, och visar sgenom Otaheitis exempel, hur dess invånare, som för icke längesen voro menskoätare, vida mer begripit kristendomens humana anda, än de som åberopa bibeln för dödsstraffet, Dessa antogo i börjen af seklet kristendomen och gjorde sådana framsteg i sin sociala törbättripg, att de grundade en konstitution. Pet var i Februari 1824 — vid den tiden då man j England ännu fäl!de dödsdom för nägra riksdaler — som Otahurris parlament samlades för att aftandla landets lagar. Lokalen var tillika deras kyrka, och den försia fråga, som förekom; var landsflykt skulle bli straffot fö talare rekomnenderade som för de: mord straffades till lifve rade en annan åt uppstod en ansedd h d kongahuset, samt tigt mot dödsstraffet. en höfding och domare, försanulin intressantaste medlemmer, som förut varit öfverstoprest och var den förste på ön, töm, med fara för sitt lif, afsvor afgudatensten. Han yttrade: Mitt bröst är fullt af tankar. och glädje och öfverruskning, Då jag uppträdde