Hangöbanan, Tid är pengar, se der den rastlöst framåt lande nutidens lösen! Ve öfver det land, som ej vet att akta på detta stridsrop ochi tid söka sig ständigt öppen väg till verldsmarknaden, ty då är vägen stängd för all industriel och kommersiel samt derigenom äfven för all intellektuel förkofran. De tusentals mils jernvägar, som på några få decennier uppväxt och snart förbrödrat de. aflägsnaste folk, de förr hätskaste fiender, äro de kraftigaste bevis på folkens längtan att sluta sig tillhopa samt hädanefter blott i fredliga idrotter täfla med lyckan att stå främst i allmän välmåga och hyfsoing. Alla dessa jernvägar hafva sin stora vigt inom staternas enskilda hushållning, men några af dem få en vida högre rang genom att möjliggöra hela folks oafbrutna förbindelse med verldsmarknaden, första vilkoret för all nutida handel och industri. Hangöbanan är ur båda dessa synpunkter en af de vigtigaste i hela norra Europa, Blott en ringa del af de tusen sjöars land lämpar sig för åkerbruk och allt för ofta se vi derför svår hungersnöd decimera ess befolkning och tillintetgöra frukterna af fven den tåligaste kamp mot en njugg natur. Så är ock förbållandet inom Sverges flesta bergslager, att ofta återkommande missväxt gör akerbruket till en blott binäring, hvaraf folket ej kan lefva utan sin egentliga modernäring, jernhandteringen. Finlands skogar omfatta oerhörda vidder och äro i allmänhet för sanka att gifva fullmogen timmerskog, men deras snabba återväxt gör dem särdeles lämpliga till kolning. De långa sjöar, som i norr och söder genomstryka landet — af dessa äro Saima 40 mil, Päijänc 18 mil lång — medgifva billig transportnästan öfverallt. Hade blott Finland goda och billiga mal. mer, skulle dess plats mom jernindustrien således vara gifven och landet kunde då drag: vinst af sitt läge invid Europas bästa jern marknad, Ryssland, som pu och fortfarandi måste hemta sitt mesta jern från aflägso: länder. Man har äfven insett detta oc börjat hemta malm från mellersta Sverge Ergslaget, men dessas kommunikat.oncr ör is ra :