Article Image
åfvorna, omkring 27,000 rdr, skulle erhålla: förta klassen 36 öre, andra 27 öre, tredje 18 och jerde 9 öre pr person af hela folkmängden, hvilka idrag hvarje sockens särskilda nödbjelpskomit edan egde att bland de behöfvande fördela. — Skeppsrederiaktiebolaget i Suandsveil. Ordinarie bolagsstämma med nämnda boag hölls derstädes den 26 sistl. Febr. Af styrelsens berättelse inhemtades, att bolaget under år 1868 fick sina första fartyg färdiga och utrustade, nemligen briggen Idog om 87 nyläster och brigsen Svalan om 105,5 nyläster, den första mot en kostnad af 38,603 rdr och den senare 46,812 rdr, inbegripet ränta till årets slut. Bolagets behållning sedan fartygens verksamhet började, eller under senare halfåret, utgjorde 12,667 rdr. Under samma år uppsattes i spant två nya fartyg, hvilka äro ämnade att blifva färdiga och löpa af stapeln i Maj detta år. Styrelsen hade till denna bolagsstämma föreslagit, att under sommaren bygga ytterligare ett fartyg, det femte i ordningen, om cirka 130 gamla läster, hvilket skulle vara färdigt nästkommande September, och hvartill nära nog tillräckligt virke redan var inköpt. För kompletterande af de sistnämnda två under byggnad varande fartygen och den nu föreslagna nybyggnaden erfordrades utöfver beräknade tillgångar och inkomster omkring 60,000 rdr. Med bifall till detta styrelsens förslag beslöts, att sedan en föreslagen utsträckning af aktieteckningen, hvilken redan för längre tid sedan uppnått sitt minimibelopp, 100.000 rdr, icke vann bolagsstämmans bifall, bemyndiga styrelsen upplåna medel i mån af behof till högst 60,000 Tr för verkställande af nämnde byggnader. Bolaget har således all utsigt att redan i höst räkna fem fartyg. (s.r.) — Nordvestra stambanan. Med anledning af denna banas beslutna anläggande i en sydligare riktning än den först påtänkta samt en till följd deraf nödig bibana från nämnda stambana till. Frykens vattendrag, hade k. befallningshafvande i Carlstad uppmanat alla för saken intresserade att den 12 dennes sammanträda för att yttra sig angående lämpligaste sättet för bibanans anläggande. Ett ganska respektabelt antal ståndspersoner hade vid sammanträdet infunnit sig. Resultatet af öfverläggningen blef att mötet uttalade den åsigt att bibanan bör läggas så, att densamma på beqvämligaste och ändamålsenligaste sätt kan fortsättas till Deijefors och vidare öster ut, samt att den bör byggas brodspiråg. MW. Pi

15 mars 1869, sida 2

Thumbnail