motion, hvarefter den genast begäres på bordet. Man får således blott en antydan om motionernas syfte, men ingen närmare kännedom om deras innehåll. Emellertid anteckna vi här från dagens plenum ett par mycket radikala förslag: det ena af hr C. A. Larsson, om indragning af hela den stående armen och försvarets grundande på allmän folkbeväpning, hvartill kostnaden skulle åstadkommas genom allmän bevillning; det andra af hr Jöns Pährsson, om upphörande af riddareordnars utdelande, eller, om detta förslag icke kan vinna framgång i sin helhet, upphörande af ordnars utdelande åtminstone åt prester. Hr C. A. Larssons motion går, sasom man ser, i en helt annan riktning än regeringens, och äfven i en annan än den af riksdagen 1867 beslutade framställning i ämnet. Det är således att antaga, att den icke har stora utsigter till framgång, och dessa ökades måhända icke genom beskaffenheten af den motivering, af hvilken förslaget beledsagades, och i hvilken motionären just icke vinnlagt sig mycket om att skräda ord. I första kammaren jiakttages det gamla förfaringssättet att upplisa motionerna i sin helhet. Bland de i dag väckta anteckna vi såsom en af riksdagens vigtigaste företeelser den af grefve Eric Sparre i dag framlagda, afseende hufvudsakligen en förändring i det hittills följda systemet för statens jernvögsbyggnader, så att dessa öfverlemnades åt ett bolag, som antingen på sin förskjutande kostnad anlade jernvägarna enligt af K. M:t gillade planer och kostnadsförslag emot godtgörelse för de färdigbyggda bandelarne i statsobligationer, till hvilkas förräntande och amortering under loppet af 40 år riksdagen skulle fastställa en årlig annuitet af 6 procent och till hvilken successive stigande anunitet skulle få användas ett beiopp af högst tre millioner rdr, oberäknadt inkomsten af de banor, som komma att anJäggas, eller att riksdagen måtte besluta en räntegaranti under 40 är till ofvan angifna belopp åt ett bolag, som anlade och underhölle trafik å omförmälda jernvägslinier, hvilka efter de 40 årens förlopp skulle tillfalla staten. Utan att nu vilja inlåta oss i bedömande af dessa alternativer, af hvilka det förstnämnda såsom dels enklast, dels ock uppväckande minsta betänkligheter för dess tilllämpning i framtiden, torde ha större utsigter för sig, anse vi oss åtminstone kunna obetingadt medgifva nämnde förslags företräde framför det hittills följda systemet i så måtto, att derigenom det embetsverk kunde indragas, som under benämning af styrelsen för statens jernvägsbyggnader tynger på budgeten — allt naturligtvis under förutsättning att nödiga garantier för förslagets soliditet och arbetenas goda utförande kunna erhållas. Obestridligt riktig synes oss ock den grundtanke i förslaget, att riksdagen genom bestämmande på en gång af de jernvägslinier, som under en tidrymd af tolf å femton år böra byggas och öfverlemnande af utförandet åt ett för ändamålet konstitueradt bolag dels måtte förekomma återupplifvandet af ständigt återkommande jernvägsstrider om jernvägarnas riktning, likasom att genom ett sådant bestämmande på förhand industriidkarne inom de särskilda landsorterna visste, hvar jernvägarne komme att framgå, hvilket skulle befordra företagsamheten och utvecklingen i dessa orter, dels att svenska industriidkare, då de på förhand kände att och till hvilket belopp jernvägsbyggnader årligen inom riket komme att ske, kunde genom anläggande af verkstäder bereda sig för tillverkningen af dervid erforderlig materiel: Vore det derjemte möjligt att, på sätt förslaget jemväl ionehåller, vid beviljande af statens garanti, fästa det vilkor att svensk materiel skulle begagnas vid dessa banor, så vore derigenom en lyftning för den svenska jernindustrien att motse. Vi skola med. första återkomma till sjelfval. förslaget samt meddela nu blott här de jernvägssträckningar det upptager jemte slutstrofen af sjelfva motionen: Jag hemställer således om godkännande af följande an nemligen: Näs 0 En bana från Norrköping öfver Mjölby tilll. ässjö; 2:0 En dito från Upsala, närmande sig Dannemora, öfver Dalelfven vid Söderfors till Margretehills station å Gefle—Dala jernväg; 3:0 En bana från lämplig punkt å norra stambanan genom Westmanland-och bergslagerna till Ludvika bruk med utgrening till Norberg i fall den sydligaste af de alternativt uppdragna inierna, såsom ae föreslår, föredrages; å 4:0 En bana från Falun genom Stora Tuna, Re SR och Nya Kopparbergs malmfält samt Ramsbergs och Lindesbergs bergslager till lämplig punkt af Köping—Hultbanan; bo En bana från Stockholm eller närmaste del af vestra stambanan till lämplig isfri uthamn vid Östersjön: Nynäshamnen; 6:0 En sammanbindningsbana från lämplig punkt i trakten af Halsbergs station öfver Motala till Mjölby å Norrköping—N ässjöbanan; 7:o En bana från Nässjö station å södra stambanav öfver Ekesjö och Wimmerby, berörande södra ändan af Kinda kommunikationsled tiil Westervik; 8:o En bana rrån Wexiö till Kalmar och Carlskrona samt 9:0 En bana från lämplig punkt å södra stambanan till en god hamn å rikets vestra kust, till hvilken bana Boråsbanan i framtiden kunde utsträckas. Dessa linier äro de af rättvisans kraf efter min äsigt i första rummet påkallade. Till dem måste likväl, i den mån tillgångarna medgifva, läggas, 10:0 En bana från Filipstad till nordvestra stampanan vid sjön Fryken och 11:00 Xn bana från Wenersborg genom Dalsland till riksgransen emot Norge, då en bana från Fredrikshall tillvötes emot denna bana kommer till stånd. På grund af hvad här ofvan blifvit anfördt och under förutsättning att ett bolag bildas af svenska industriidkare och i öfrigt för saken sig intresserande personer, som med af K. Mst faststäldt reglemente och med tillräckligt stort kapital för att kunna vinna såväl statens som allmänhetens förtroende, åtager sig ; 1:0o Att öfvertaga byggandet af samtliga åter-1 stående stambanor, i den mån de varda beslutna, 1 ; l TT nn RS rn at mm KÖRA tt FR RR DN SA RR (CD RR TYP) KN ft br In fö emot ett på förhand betingadt pris, som i intet fall må ötverstiga hvad i medeltal staten hittills för dylikt arbete utgifvit; ; 20 Att arbetet utföres i öfverensstämmelse med : på förhand uppgjord, efter granskning af k. vägoch vattenbyggnadsstyrelsen af K. Mst gillad plan under samma styrelses kontroll; 3:0 Att bolaget åtager sig uteslutande beställa om um pnsrlig materiel hos svenska verkstadsegare