Article Image
der Okt. månad detta år upptager: Inmster rdr 6724,08; längd trafikerad bana 2 mil, och inkomsten pr dag och banmil r 62,94. Inkomsten från årets början: Lt, 189,42. — Riddarholmshron. Kaptenen G. erman och byggmästaren A. Alm, som af ätselnämndens första afdelning haft i uppag att förrätta afsyniog af den nyupprda bronfmellan Riddarhustorget och Ridurholmen hafva den 10 innevarande måud till nämnda afdelning aflemnat följande rifvelse i ämnet : Sedan kongl. styrelsen öfver statens jernvägsyggnader i skrifvelse den 27 Juli innevarande år fvit drätselnämndens första afdelning tillkänna, t den för stadens räkning och genom jernvägsyggnadsstyrelsens försorg uppförda brobyggnad fver Riddarholmskanalen vore snart fullbordad ch färdig till afsyning, erhöllo undertecknade den i derpå följande månad afdelningens uppdrag verkställa ifrågavarande afsyning, som verkIdes den 30 sistl. Okt., omedelbart efter erållen underrättelse att bron skulle vara färdig, en hvarvid ingen af jernvägsbyggnadsstyrelsens enstemän likväl var närvarande, ehuru underrätse derom blifvit lemnad till arbetschefen för mmanbindningsbanan. fAf de mätningar, afvägningar och andra iaktgelser som gjordes med biträde af arbetschefen ör stadens vattenbyggnader samt af löjtnanten )hnell, som äfven är anställd vid stadens arbeten, ar bland annat utrönts: att bron har en längd, räknad från midt till nidt på de yttersta lyktstolparne, af 152,3 fot på orra sidan och 168,0 fot på södra sidan; att brons bredd från midt till midt å handräcena är 60,0 fot; att brobanan har en Intning af 1 på 20; att körbanan, som har 40 fots bredd, är satt ned tuktad sten, samt med huggna rännstenar; att de tvenne gångbroarna, som hafva 10,0 fots redd hvardera, äro gjorda af enkel 2,5 decimalums tjock plank: att de i kanalen anbragta tvenne bropelare, som wvardera uppbär sex stycken gjutna jernpelare på vilka de af valsadt jern sammansatta brobjelsarne hvila, ligga med sina öfverkanter 2,33s fot yfver Mälarens högsta vattenyta; att rustbäddarne till samma pelare liga 4,0 fot inder lägsta vattenytan; att på hvardera sidan om bron finnes en till hamnolatsen ledande trappa med tvenne trapplaner, som hålla 8,7 fot i fyrkant; att på bron finnas 8 st. lyktstolpar, hvaraf fyra, unbragta vid trapporna, hafva enkla lyktor och de öfriga fyra, som stå vid brons landfästen, hafva dubbla lyktor; att bron, tillika med trapporna, uppbäres af tillsammans 40 st. gjutna jernpelare och tvenne landfästen af murad, finhuggen granit samt att 8 af dessa pelare hvila på en omkring 80 fot lång kajsträcka, som, hvilande på nedslagna pålar, äfven Dit utförd genom jernvägsbyggnadsstyrelsens örsorg. I afseende på denna brebyggnad hafva stadsfullmäktige den 12 April 1567 beslutit bland annat, att bron skulle utföras i enlighet med on af drätselnämnden godkänd och af K. M:t gillad rit ning, som skulle upprättas genom jernvägsbyggnadsstyrelsens försorg. Jenite skrifvelse den 28 derpå följande Maj öfverlemnades från jernvägsbyggnadsstyrelsen till drätselmämnden en sådan ritning, om hvilken jernvägsbyggnadsstyrelsen i sin skrifvelse anför att densamma för ett lättare bedömande af utseende af såväl nsjelfva bryggan, som de nya anordningar, hvilka deraf blifva en följd, upptager fagaden af bryggan sedd i perspektiv,, och blef denna ritning samma dag af drätselnämnden godkänd och af K. M:t den 31 Maj gillad. För att begagnas i och för afsyningen blef.denna ritning till oss öfverlemnad, men på samma gån; tillställdes oss äfven en annan af K. M:t gillad ritning, som likväl icke varit inför drätselnämnden öretedd och af da nåden således icke godkänd, men på hvilken det oaktadt finnes antecknadt: Tillhör k. styrelsens öfver statens jetnägsbyggnader skrifvelse den 238 Maj 1867 Till Stockholms stads drätselnämnd,. Vid anställdsjemförelse mellan den af drätselnämnden godkända ritningen och den utförda brobyggnaden, hafva vi Tunnit den senare till sina hufvadmått och hvad brobanans lutning beträffar öfverensstämmande med hvad derom finnes bestämdt, äfvensom kynes stenoch jernarbetet vara väl utfördt, men dervid kunna vi dock icke underlåta att anmärka den olikheten med ritningen, att de vid brons ända anbragta lyktstolparne äro helt och hållet af jern, hvilket enligt vårt förmenande icke är lika prydligt, som det utseende de ega på ritningen; attihvarje pelarrad finnas endast 6 st. gjutna pelare, ehuru ritningen utvisar att sja stycken sådana skola finnas; att föreningen mellan brons norra handräcke och det murade bröstvärnet utefter Riddarhustorgets vestra sida är åstadkommenaf trenne jernstänger, ehuru ritningen utvisar att derstädes skulle finnak ett bröstvärn af sten, hvilket förmodligen äfven måtte ha varit åsyftadt på brons motsatta sida utmed Munkbron, der sådant ej heiler blifvit-anbragt, utan har staden derstädes måst träda emellan för att få denna del af brobygnaden fullbordad. Äfvenledes hafva vi anmärkt att fyllningen på Riddarholmen tätt invid dervarande landföste satt sig, hvarigenom uppstått sänkningar å såväl kör-som gångbanorna, hvari vatten samlas utan att kunna afrinna. Att för öfrigt med fullständig noggrannhet kunna jemföra brobyggnaden med den ar drätselnämnden godkända ritningen är omöjligt, ty denna ritning är icke af sådan beskaffenhet att den medgifver en sådan jemförelse. Så kan man af den godkända ritningen t. ex. icke se. huru gångbanorna skola vera beskaffade. De äro nu gjorda af enkel 2, decimaltum tjock plank, men då jernvägsbyggnadsstyrelsen i sin skrifvelse den 28 Maj 1867, då ritningen öfverlemnades till drätselnäronden, anför att den Jåtit uppgöra ritning öfver en brygga af jern, kan väl icke vara meningen att en väsentlig del af denna bro, och just den del deraf, som ganska mycket är utsatt för nötning, skall bestå af trä, hvilket .drager större underhållskostnad. Gångbanorna borde derföre hafva varit af sten, som icke kunnat kosta mer än sådana af jern, som man synes hafva rätt till att fordra. Denna anmärkning drabbar dock endast den del af bron, som af staden skall öfvertagas, ty den del deraf, som ligger mellan Vestra landfästet och närmaste pelarrader tillhör statens jeroavägar och skall af dessa underhållas. Slutligen vilja vi äfven fästa afdelningens uppmärksamhet derpå, att de i trapporna befintliga planerna äro, enligt vårt förmenande, något för svaga, samt att de böjt sig nedåt, så att vatten samlas på dem. Denna senare olägenhet bar man i någon mån sökt förekomnia genom i plåtarne borrade hål, men ändamålsenligast hade otvifvelaktigt varit om plåtarne jemte en något större styrka, hade fått en böjning uppåt. Otvan anförda skrifvelse har af drätselnämnden blifvit remitterad till statens j vägars byggnadsstyrelse, hvars svar i vi inom kort blifva i tillfälle att delgifyva. E—Revvs RR Länsstyrelsernas tredje årsväxztberättelser. Hallands lin: Afkastningen af årets gröda anseg öfverhufvud taget blifva: af vintersäd, -bestående af hvete och råg, det förra slaget 6 å Ti Fjäre fögderi, 5 å 6 i Warbergs och Laholms fögnar Ah 2 3 Halmetada fögdari gamt råg Rh

23 november 1868, sida 2

Thumbnail