Article Image
Å uppoch afskrifningsräkning ionestående. .......... . 4,374000 rdr 5,718,000 rdr Uppoch afsk; ningsräkningshaf. VALE ooossesssssrnnrnrn 326 st. 335 st Å kassakreditiv utestående . 5,364,000 rdr 4,564,000 rdr Kreditivtagare ...... 1,423 st. 1,435 st. Diskont-kontorets fordran......ss.s.ses 2,007,000 rår —4,826,000 rdr Utlåning mot vågförda effekter...... 3,842,000 a 3,098,000 Diskonterade vexlar 3,364,000 3,298,000 Utlåning mot diverse hypotek...... 6,122,000 6,298,000 Utlåning mot b gen med omsät nDingsrätt ............ 9,584,000 9,582,000 Utestående lån mot borgen ......ssss0ns — 21,708 St. 21,102 st. Beviljadt kreditivbelopp s...sssessss00r 9,106,100 rår —9,098,100 rdr. Under detta qvartal har den betydliga tillökningen af mera än fyra millioner riksdaler egt rum i metalliska kassan utan att utelöpande banksedlarne ökats med mera än 86,000 rdr. Riksbanken har afyttrat räntebärande obligationer för 766,000 rdr. Förhållandet mellan den metalliska kassan och de utelöbande banksedlarne var: Vid första qvartalets slut 0,44; andra — dito dito 0,48; tredje dito dito 0,65; hvilken sistnämnda siffra betecknar en ganska försvarlig kassa. Men riksbankens kassa bör hållas hög, så länge som riksbankssedlarne skola för mynt anses... Rätteligen borde metalliska kassan aldrig understiga de utelöpande banksedlarnes belopp, så framt ej detta grundlagsstadgande skall anses innebära ett frö till omstörtning af alla ekonomiska förhållanden i landet. Skola riksbankens sedlar för mynt anses, så böra de förvandlas från kreditsedlar till silfversedlar eller depositionsattester å inneliggande silfver i riksbankens hvalf. Detta blef likväl allt för kostbart och den ökade utgiften dessutom fullkomligt onödig. När man kommer till den sunda uppfattning, att allting bör få gälla hvad det kan gälla, så komma nog riksbankens sedlar, utan att tillerkännas tvångskurs, att intaga och bibehålla ett aktadt rum bland värdepapperen. Endast i det fall, att riksdagen skulle, förglömmande dyrköpt erfarenhet, gifva bankofullmäktige sådana föreskrifter, att banksedelinvexlingens fortgång rubbades, kunde ett prisfall (agio) å banksedlarna inträffa; men borttager man deras förmenta egenskap af mynt, så vaktar sig riksdagen att berå några oförsigtigheter, äfven om det föreslagna skulle medföra en lika illfällig som skenbar lindring isamtidens bekymmer på framtidens bekostnad. Att unler nuvarande förhållanden bankofullmäktige hålla hög kassa i riksbanken kan ej: annat in glädja; ty det har kommit derhän, att vär riksbankens kassa nalkas det ominösa strecket — de: reglementerade 10,000,000 rdr — så gripes en mängd af våra lagstiftare af ;n sådan häpnad, att de icke komma sig för att vidtaga nyttiga åtgärder, äfven om dessa med saken icke hafva minsta sammanhang. Bankagstiftnivg. kreditlagstiftning och myntreform, lt får stå till eller rättare stå still, så änge man kan uppskrämma hvarandra geom att peka på en Jåg metallisk kassa i iksbanken. Ja man vågar ej ens tillråda tt riksbanken sjelf utlånar alla sina fonder itan lemnar en del deraf til kommerskollesium att utlånas, åtminstone så länge den netalliska kassan är blott tillräcklig! Det veror af bankstyrelserna att hålla högre eller ägre siffra i kassakolumnen. Bekymra de ig ej om hvad det kostar i ränteförlust eller wuru egande fonder dragas från rörelsegrenar, ler de göra nytta, så är det ingen konst att vålla hög kassa. Riksbanken har för närrarande fjorton och en half millioner rdr i assan och tio och en half millioner rår i äntebärande obligationer. Om fu bankoullmäktige afyttrade dessa obligationer och rhöllo till exempel tio millioner rdr, så steg len metalliska kassan med nära nog samma elopp eller till tjugufyra millioner rdr. Denna peration skulle likväl kosta riksbanken femundra tusen rdr minskning i den årliga inomsten och hela förändringen hade medfört, tt en qvantitet ofruktbart silfver eller guld nlogerats i bankens hvalf, hvaremot vår ränteitgift till utlandet blifvit ändå mera tryckande n förut. Ingen må inbilla sig att, i hänlelse riksbanken afyttrade sina obligationer, notsvarande belopp banksedlar skulle till iksbanken ingå. Dessa äro vigtiga delar af let rörelsemedel; hvilket allmänna affärsverkamheten icke kan umbära. Obligationer unna icke afsättas inom landet för större SPP än som motsvaras af ledigt penningkaital. Banksedlarne äro blott det medel hvargenom ledigt penningkapital öfverflyttas från n hand till en annan. Lyckan af en stor netallisk kassa är icke ettersträfvansvärd; lott man tillser att den städse motsvarar ehofvet, så fyller man bäst en bankstyrelses ppdrag, Hvad. sjelfva behofvet beträffar, a kan äfven detta minskas, så snart 72:dra regeringsformen blifvit ändrad och de enkilda bankerna, enhvar för sig liksom riksanken, invexla sina egna banksedlar med nynt. Då kan den reglementariska siffran f tio millioner rdr ur riksbankens reglemente aklöst utplånas. På depositionsräkning har inrestående sumnan minskats med 136,000 rdr, hvilket är ett anska ringa belopp och utgöres troligen af emprocents-depositioner, hvilka före förfalloid utan ränteförlust för insättaren blifvit af iksbanken infriade. På uppoch afskrifningsräkniåg har innetående beloppet deremot ökats med 1,344,000 dr, hvilket torde härflyta af andra penningnstitutioners samtidiga öfverflöd. Beviljade kassakreditiv uppgå till ungefär nahanda baolann gam färnt tv vi fäcta mce

26 oktober 1868, sida 3

Thumbnail