Article Image
rörelser. Gården i öfrigt borde så inrättas att densamma i hvarje vrå manar ungdomen till lek och täflan. Efter detta exempel borde alla elementarläroverk, folkskolor, och öfrige undervisningsanstalter, ordna sina lekplatseri och, såsom förut blifvit nämdt, låta ungdomens gymnastik såsom obligatorisk förekomma blott 2:ne gånger i veckan, medan ungdomen de öfriga dagarne endast vore förbunden att eppökalla sig en timma på lekplatsen, men att der få röra sig efter behag, utan lärarens ledning. 7. Redskap, som böra tillhöra en lekplats för skolungdom äro: Bana för målkastning med staf, Käre, eller spjut, bana för kapplöpning, bana för kälkåkning, bana för kägelspel, gungor, hvaribland korsgunga (karusell), rundgunga (ett hjernhjul med 6 å 8 nedhängande tåg hvilar öfverst på en 8 alnar hög pelare, ikring hvilken detsamma löper när de gungande ömsom springa och ömsom sväfva, hängande på båda armarne i hvar sitt tåg), repgungor till ett antal af 20 npphän da på pålar i i en rad, balansgunga (en sväfvande brädplan uppburen af 4 linor) väggunga .o. s. v. pringetafvan springgrop och — vall, styltor, sågboc jemte såg och yxa för vedklyfning, hissningsapparat så inrättad att 20 gossar kunna hissa 5 å 6 kamrater till en höjd af 8 alnar, hvarifrån nedgåendet sker på pinnstolpar, så att den ena hissningen kan följa omedelbart på den andra, jordhög för storma fästning m. fl. lekar, balansklot eller tunnor att springa m m. Det är med barnet i skola som med fågeln i bur. Båda vilja de hafva med sig något minne från lifvet i fria naturen, annars tyna de bort. Gif fågeln en grön qvist i buren att hoppa på, så glömmer han sin fångenskap och sjunger. Så kännes icke heller skolans band så hårdt, när dess omgifning är lämpligt och kärleksfullt inrättad för barnens lek. A. B. Santesson.

3 september 1868, sida 3

Thumbnail