BB UN —— RE Skolkarteverk. I nyaste tid har v skolundervisning i geografi den tanken a börja studiet med den egna ortens topogra i stället för jordgloben vunnit allt mer inste Med nöje erinra vi oss ännu huru vi undi sista industriutställnivgen här hade tillfäl att omnämna sockenkartor, författade oc ritade af folkskollärare. Något egentligt för sök att åstadkomma graverade undervisnings kartor i stort öfver skoldistrikter eller sock nar känna vi dock ej förr än för, om vi ( missminna oss, omkring två år sedan af forn forskaren Mandelgren. Ledd kanske ursprung ligen af intresse för fornforskningens spri dande till folket lät hr Mandelgren upprätt och litografera kartor i skalan 1 : 25,00( afsedda för första undervisningen i geograf ritning och mätkonst, allt ute på fria fälte samt i förening med inrekognoscering af forn saker och dylikt. AF brist på understöd tö ett visserligen i och för sig otroligt billigt men genom den storartade planen och allde les nya tanken för vederbörande främmand verk, afstannade dock detta fornforskaren: arbete, utan att ens finna ett välförtjent er kännande. I dessa dagar har dock den storartade planen, ehuru i något förändrad och vissa afseenden mer utvecklad form återupptagits af den för svenska skolkarteverket nitiskt och förtjenstfullt verkande dr Larsson Vi ha baft tillfälle att närmare granska der under gravyr varande karta, som är hr Larssons första steg på denna nya väg för kartritningskonsten och hela undervisningsväsendet, samt anse den förtjent af största uppmärksamhet och uppmuntran från höga vederbörandes sida. Liksom hr Mandelgrens försök, afser dr Larssons att åt hvarje skolbarn skaffa en graverad karta i stor skala öfver trakten omkring skolan. Denna karta som innefattar . Skoklosters och Häggeby socknar med närmaste omgifningar i-!soooodels skala af naturliga storleken, i i öfverensstämmelse med topografiska kårens Upsalakarta, men i dubbelt större:skala, är groft ritad med. stora stilar och målad med tydi:ga färger, och dess afritning skulle vara jungens abe i geografi. Att sålunda förena geometri, teekningsko st och geografi och-görar alla dessa vetenskaper till ett för lärjungen samt öfvertyga om deras 0 bärligbet i det praktiska lifve korligen göra undervisningen frisk . snabbare. Hvar och en, som under ofvan omnämnda industriutställning härstädes hade tillfälle att se de många och vackra kartritningsprof från våra folkskolor, hvilka vi hade nöjet att närmare granska och i denna tidning anmäla, måste vara öfvertygad om, att dylik undervisning i geografi är öfverlägsct alla äldre undervisningssätt. Doek: beklagade vi då, att lärjungarne af: brist på för afritoing lämpliga detaljkartor öfver ska trakter ritade vackra bilder af schweiziska och tyroliska alper. Äfven gjorde vi då den anmärkningen, att skollärarnes lätt förklarliga obekantskap med ritkonst hade mycket missriktat denna undervisningsgren, Nu ha vi det nöjet att i hr Larssons karta finna en för afritning tjenlig mönsterbild, hvilken ovilkorligen måste afhjelpa ofvan antydda olägenheter, symerligast som dess tekniska utstyrsel är noggrannt beräknad efter ett barns: förmåga att afrita ett förelugdt mönster samt åfsedd att steg för steg leda till utveckling at teckningskonst. Vi hoppas att vederbörandes uppmuntran skall möjlig; göra en fortsättning af hr Larssons så lyckligt uttagna första steg, och att vi framdeles få taga i betraktande det goda fröets första frukter.